مقایسه خود با وبلاگ نویسان دیگر ممنوع! + سخنرانی تد در مورد خود واقعی

یکی از کارهایی که در میان افراد رایج هست و گاهی اوقات به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌شود، مقایسه خود با دیگران از جنبه‌های مختلف است. در کل مقایسه و نتیجه‌گیری از آن برای انسان خوشایند است. افراد مدام در ذهن خودشان در حال کنکاش هستند و آسان‌ترین راه برای گرفتن نتیجه و قضاوت در مورد خود، دیگران و حتی اشیا، مقایسه آن‌ها با نمونه مشابه‌شان است.

در این میان، برخی وبلاگ نویسان و نویسندگان هم از این خطا مصون نبوده و بسیاری از اوقات در ذهن ناخودآگاه‌شان در حال مقایسه خود با دیگران هستند.

اما آیا واقعاً مقایسه خودمان با دیگر وبلاگ نویسان و نویسندگان کار درستی است؟ آثار و نتایج منفی این کار چیست؟ آیا این کار می‌تواند نتایج مفیدی به همراه داشته باشد؟

 

پست مرتبط: نوشته‌ای کوتاه از تجربه شش ماه وبلاگ نویسی + سخنرانی تد در مورد آینده وب

 

مقایسه خودمان با بهترین دیگران

یکی از ایرادات اصلی مقایسه خودمان با دیگران، این است که ما تنها مقاطع خاص و به‌احتمال‌زیاد بهترین نسخه دیگر وبلاگ نویسان و نویسندگان را می‌بینیم.

درواقع ما در حال مشاهده نسخه‌ای از آثار آن‌ها هستیم که مشخص نیست چه حجمی از کار بر روی آن انجام‌شده و چه زحماتی برای آن تحمل شده است.

شاید اگر ما نصف تلاش انجام‌گرفته توسط دیگران را بکنیم، بتوانیم کاری به‌مراتب باکیفیت‌تر انجام دهیم. ولی مشکل اینجاست که اطلاعی از پشت‌صحنه، تجارب اندوخته شده و تلاش‌های صورت گرفته قبل از حصول نتیجه نداریم و تنها در حال مقایسه چرک‌نویس کار خودمان با بهترین کار دیگران هستیم.

 

پست مرتبط: همکاری وبلاگ نویسان با یکدیگر + سخنرانی تد در مورد کار تیمی

 

 گفتگوهای درونی

این مقایسه‌ها در قالب گفتگوهای درونی صورت می‌گیرند. برای مثال نویسنده و وبلاگ نویسی که به‌تازگی شروع به نوشتن کرده است مدام در حال گفتگو و مقایسه خودش با دیگرانی است که چندین سال است در این حوزه فعال هستند.

  • وبلاگ نویسان دیگر تعداد زیادی پست خوب نوشته‌اند. / من هیچ پست به‌دردبخوری ننوشته‌ام.
  • نویسندگان دیگر چندین کتاب تألیف و منتشر کرده‌اند. / من حتی بازخوردی از مخاطبینم نمی‌گیرم.
  • آن‌ها هرروز می‌نویسند و کلی ایده دارند. / من حتی هر دو روز یک بار هم نمی‌توانم یک پست نوشته و منتشر کنم. من خالی از هرگونه ایده‌ای هستم.

این گفتگوهای درونی و مقایسه‌ها مدام در حال تکرار هستند و نتایج و تبعات منفی به همراه دارند. حاصل این تفکرات و گفتگوهای درونی چیزی نیست جز از دست دادن تمرکز، نداشتن خلاقیت، از دست دادن اعتمادبه‌نفس و …

 

پست مرتبط: ۴ تاکتیک ساده سئو برای وبلاگ نویسان + سخنرانی تد در مورد عملکرد گوگل

 

از دست دادن تمرکز

مقایسه کار خودمان با کار دیگران باعث می‌شود همواره بر کار آن‌ها متمرکز باشیم و مدام فکرمان مشغول این باشد که آیا نوشته‌هایمان به اندازه نوشته‌های آن‌ها خوب است یا نه.

این کار درواقع باعث کاهش تمرکز بر روی کار خودمان و درنتیجه کاهش کیفیت آن خواهد شد.

 

سد کردن مسیر خلاقیت

درصورتی‌که تفکر مقایسه بر ما حاکم باشد، ذهن‌مان آن‌طور که باید آزاد و رها عمل نمی‌کند و عضلات نویسندگی ما درگیر تلاش برای انجام کار مشابه با کار دیگران می‌شوند که نتیجه آن بسته شدن راه خلاقیت و الهام است.

با انجام مقایسه، کل ذهن و فکر ما درگیر این موضوع می‌شود که چگونه و با چه شکل و قالبی بنویسیم تا نتیجه کارمان هم‌شکل و مشابه کار دیگران شود و این یعنی نبود خلاقیت.

 

پست مرتبط: اصول راه‌اندازی کسب و کار براساس برند شخصی + سخنرانی تد درمورد رموز موفقیت

 

از دست دادن اعتمادبه‌نفس

مقایسه با دیگر نویسندگان و وبلاگ نویسان که شاخص‌های عملکردی بهتری دارند، باعث می‌شود ما اعتمادبه‌نفس خودمان را از دست بدهیم و به‌مرور دچار دلسردی شویم.

با تکرار مقایسه‌های ذهنی و مداومت در این کار بعد از مدتی شخص به این نتیجه خواهد رسید که هنر و استعداد نویسندگی را ندارد و باید این کار را رها کند.

 

چگونه گرفتار این نوع مقایسه‌ها نشویم؟

برای اینکه گرفتار چنین مقایسه‌هایی نشویم، اقدامات مختلفی می‌توان انجام داد که به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنم.

 

پست مرتبط: ۴اقدام ساده برای دیده شدن پست‌های وبلاگ + سخنرانی درمورد اهمیت فعالیت آنلاین

 

تمرکز بر کیفیت کار

برای اینکه کمتر گرفتار مقایسه خودمان با دیگر وبلاگ نویسان و نویسندگان شویم، بهتر است که به‌جای تمرکز بر کار دیگران و اینکه آن‌ها چگونه و با چه سبکی می‌نویسند، بر این موضوع تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم با نوشته‌ها و پست‌های خودمان ارزش‌آفرینی کنیم و باعث شویم مخاطبان با مطالعه آن احساس نکنند که وقتشان هدر می‌رود.

باید همواره تلاش کنیم کار جدید را با کار قبلی‌مان مقایسه کنیم و فارغ از کیفیت کار دیگران، همواره در پی بهبود کیفیت کار خودمان باشیم

بنابراین در مرحله اول باید هدف اصلی ما از نوشتن و انتشار پست، ارزش‌آفرینی و بهبود عملکرد باشد.

 

پست مرتبط: ۶ مزیت راه‌اندازی کسب و کار براساس برند شخصی + سخنرانی تد درمورد عامل اصلی موفقیت استارت آپ‌ها

 

تمرکز بر سبک نوشتار

هر نویسنده و وبلاگ نویسی سبک و صدای خاص خود را در نوشتن دارد که به‌مرور و با تداوم نوشتن، این سبک مشخص می‌شود؛ بنابراین در ابتدای کار نوشتن ما باید بیشتر به دنبال یافتن صدای خاص خودمان باشیم که شاید بسیار متفاوت‌تر از نوشته‌های نویسندگان و وبلاگ نویسان دیگر باشد.

هر نویسنده و وبلاگ نویسی قوانین خاص خود را در نوشتن دارد که مقایسه مداوم خود با دیگران باعث تشویش ذهن و تأخیر در یافتن سبک، صدا و قوانین خاص کاری‌اش خواهد شد.

 

پست مرتبط: وبلاگ نویسی یا نوشتن در شبکه‌های اجتماعی ؟

 

جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردم به اثرات سوء مقایسه آثار و نوشته‌های خود با دیگر نویسندگان و وبلاگ نویسان اشاره کنم. نتیجه این شد که این نوع مقایسه‌ها، نتایج و تبعات نامطلوبی به همراه خواهد داشت که شاید در بلندمدت باعث دلسردی و شکست افراد در مسیر نویسندگی و وبلاگ نویسی شود.

ازاین‌رو بایستی در پی فراگیری اصول و قوانین کلی بوده و تنها بر بهبود کیفیت کار خود در گذر زمان تمرکز کرد.

درنهایت توصیه اصلی اینکه هیچ‌وقت در پی مقایسه خودتان که در ابتدای راه هستید با دیگرانی که در میانه راه هستند نباشید که به‌هیچ‌وجه مقایسه درستی نیست.

 

پست مرتبط: روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا

 

خود واقعی

در ادامه می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی تد در مورد ذات انسان را ببینید که سخنران در آن از دیدگاه جدیدی به انسان و توانایی‌های او نگاه می‌کند. این سخنرانی از موضوع طالع‌بینی و تلاش همیشگی انسان برای یافتن ویژگی‌ها و مشخصه‌های ذاتی خود، شروع شده و در ادامه موارد قابل‌تأملی مطرح می‌شود.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *