اهمیت شناخت مخاطب در کپی رایتینگ + سخنرانی تد درمورد جذب مخاطب

افراد حاضر در یک جامعه هر آگهی و نوشته‌ای را نمی‌خوانند، بلکه هر تبلیغی خطاب به یک مخاطب خاص نوشته می‌شود که قرار است فقط همان مخاطب آن را بخواند و تحت تاثیر قرار گرفته و اقدام موردنظر را به انجام برساند.

بنابراین یکی از کارهای مهم و تعیین‌کننده‌ای که هر کپی رایتر بر عهده دارد، یافتن مخاطب و خواننده خاص خود، شناسایی دغدغه‌ها و اولویت‌های او، نوشتن خطاب به آن مخاطب و ارائه پاسخی کامل به سؤالات و نیازهای موجود اوست.

برای مثال تبلیغ فروش اقساطی خودرو در مقابل یک مدرسه ابتدایی، مطمئناً انتخاب و اقدام درستی نبوده و مخاطب هدف به‌درستی شناسایی نشده است. این کار طبیعتاً نتیجه‌ موردنظر را هم در پی نخواهد داشت.

 

پست مرتبط:  کپی رایتینگ چیست ؟ + سخنرانی تد درمورد ارتباط بین طراحی ساده و فروش بهتر

 

قبل از نوشتن آگهی و انتخاب نوع تبلیغ و محل ارائه آن، که می‌تواند در فضای اینترنت و یا فضای فیزیکی باشد، بایستی مخاطب به‌صورت کامل شناسایی شده و سپس این انتخاب‌ها بر این اساس صورت گیرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، بهتر است قبل از شروع به نوشتن، زمانی صرف تحقیق در مورد مخاطبان شود.

در بسیاری از کسب‌وکارها قانون ۸۰/۲۰ برقرار است. به این معنی که ۲۰ درصد مشتریان، ۸۰ درصد خریدها را انجام می‌دهند و همان‌ها بهترین مشتریان کسب‌وکار هستند.

بنابراین با شناسایی مشتریانی که جزو ۲۰ درصد هستند، کافی است تبلیغ خطاب به آن‌ها نوشته‌شده و محل تبلیغ هم با توجه به حضور آن‌ها انتخاب شود.

البته شناسایی مشتریان و یافتن این ۲۰ درصد مطمئناً کار آسانی نیست ولی برای بالا بردن میزان اثربخشی تبلیغ نیاز است زمان، انرژی و بودجه کافی برای این کار اختصاص داده شود.

 

پست مرتبط: دلایل نیاز کسب و کارها به استخدام کپی رایتر + ویدئوی سخنرانی ست گادین در تد

 

به منظور شناساخت دقیق مخاطب هدف، لازم است موارد زیر شناسایی و تعیین شوند:

  • جنسیت
  • سن
  • میزان درآمد
  • شغل
  • علایق
  • وضعیت اشتغال

درنهایت بعدازاینکه پرسونای مخاطب شناسایی شد و کلیه مشخصات موردنیاز استخراج گردید، می‌توان با توجه به آرزوها، رؤیاها، علایق و دغدغه‌های او بهترین و اثربخش‌ترین تبلیغ‌ها را نوشته و هرچه بهتر در جهت دستیابی به هدف تعیین‌شده اقدام کرد.

برای شناسایی مخاطب هدف می‌توان از تبلیغات رقبا هم الهام گرفت و یک سری اطلاعات مفید را از آن‌ها استخراج کرد. البته این کار در صورتی امکان‌پذیر است که ما در صنعت و بازار خاص خودمان پیشرو نباشیم.

روش دیگر شناسایی ۲۰ درصد مشتریانی که بیشترین خرید را از ما دارند، کسب اطلاعات از طریق مصاحبه با آنان است.

 

پست مرتبط: کپی رایتینگ چیست ؟ + سخنرانی تد درمورد ارتباط بین طراحی ساده و فروش بهتر

 

راز یک سخنرانی موفق و تاثیرگذار در تد

در ادامه می‌توانید یک سخنرانی تد را ببینید که در خصوص راز ارائه یک سخنرانی خوب در تد و جلب توجه هر چه بیشتر مخاطبان است.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *