۷ توصیه برای نویسندگی موفق

توصیه برای نویسندگی

توصیه برای نویسندگی

نویسندگی و به‌خصوص نوشتن در فضای وب جزو علایق اصلی من است که این روزها زمان زیادی را به آن اختصاص می‌دهم و همواره در پی یادگیری و استفاده از تجربیات بزرگان این حوزه برای بهبود کار نویسندگی‌ام هستم. سعی می‌کنم به‌صورت مرتب در این زمینه مطالعه داشته باشم.

قبلاً در پست‌هایی مثل «۷ نکته برای نوشتن مؤثر»، «۱۰ اصل مهم در نویسندگی»، «سه گام برای نوشتن روزانه» و «چگونه یک نویسنده خوب شویم؟»، از آموخته‌هایم در این حوزه نوشته‌ام. هرچند لازم است که بعداز آموختن اصول نویسندگی بتوانیم با مداومت و تمرین در نوشتن آن‌ها را به مهارت و توانایی تبدیل کنیم.

علاوه بر مواردی قبلی، برخی توصیه‌ها وجود دارند که به نظرم در این مدت برایم بسیار مفید بوده‌اند. در این نوشته قصد دارم این توصیه‌ها را با شما به اشتراک بگذارم.

۱. همیشه برای نوشتن آماده ‌باشید

دنیای ما پر از سروصداهای مزاحم و حواس‌پرت کن است. همواره و در بسیاری از موقعیت‌ها صدایی و یا عامل مزاحمی وجود دارد که باعث می‌شود تمرکز ما از بین برود.

بسیاری از افراد که می‌نویسند، عادت دارند این کار را همواره در یک مکان خاص، تحت یک شرایط خاص و با آرامش انجام دهند. این کار خوب و مفیدی است ولی این احتمال وجود دارد که ما در موقعیتی قرار بگیریم که برای مدتی نتوانیم فضای مناسب را برای نوشتن فراهم کنیم و یا لازم باشد در شرایطی بنویسیم که ایده آل ما نیست. در این صورت چاره چیست؟

نویسندگان موفق آموخته‌اند که در همه حال و در هر شرایطی بنویسند و هیچ‌وقت نوشتن را تعطیل نکنند.

گزارشگران زیادی وجود دارند که در میانه میدان جنگ و یا در وسط یک استادیوم پر از تماشاگر، بهترین اخبار و تحلیل‌ها را نوشته و مخابره می‌کنند.

بنابراین این کار شدنی است و اگر شما هم می‌خواهید به یک نویسنده حرفه‌ای و موفق تبدیل شوید، لازم است که بتوانید همیشه و در هر شرایطی بنویسید.

۲. قبل از اتمام نوشته‌تان به دنبال تأیید دیگران نباشید

توصیه‌های زیادی وجود دارند مبنی بر اینکه در ابتدای کار نویسندگی سعی کنید برای خودتان بنویسید و در پی مخاطب نباشید.

برخی افراد هستند که همواره در پی تأیید دیگران هستند و شاید بسیاری از اوقات قبل از اتمام کار و در میانه آن از دیگران نظر بخواهند.

این کار باعث خواهد شد ذوق و شوق و روحیه نویسنده برای ادامه متن از بین برود و شاید هیچ‌وقت دیگر آن نوشته را به اتمام نرساند.

بنابراین همیشه سعی کنید بر این وسوسه‌تان غلبه کنید و تسلیم این خواسته نشوید.

۳. سریع بنویسید

سعی کنید کارهای خلق و ویرایش نوشته را از هم تفکیک کنید. در ابتدا که شروع به نوشتن می‌کنید، تمام تلاش خود را به کار ببندید تا به سریع‌ترین شکل ممکن آنچه را که در فکر و ذهنتان دارید بر روی کاغذ بیاورید.

در مرحله اول نوشتن، نه غلط‌های املایی و نه ایرادات ویرایشی و دستوری مهم نیستند و فقط باید نوشت. همیشه برای انجام کارهای ویرایش وقت هست.

۴. هدف مشخصی داشته باشید

برای کسب موفقیت در نویسندگی، داشتن اهداف روزانه بسیار مهم و تعیین‌کننده است. این اهداف تا حد امکان باید کمی و قابل‌سنجش باشند.

برای مثال تعداد کلمات مشخصی را تعیین کرده و همه‌روزه بر آن اساس بنویسید.

۵. میز کار خود را مرتب کنید

یکی از توصیه‌هایی که همواره برای تقویت خلاقیت و افزایش کارایی صورت می‌گیرد، داشتن نظم و انضباط شخصی است که یکی از این موارد، مرتب بودن محیط و خلوت بودن روی میز کار است.

البته من نویسندگانی را سراغ دارم که در محیط‌های به‌هم‌ریخته و بر روی میزهای شلوغ هم آثار زیبا و تأثیرگذاری خلق کرده‌اند.

۶. خودتان را محدود به ابزار خاصی نکنید

هرکسی برای نوشتن از ابزار خاصی استفاده می‌کند. برخی افراد صرفاً به دست‌نویسی اعتقاددارند و با آن راحت‌اند؛ و برخی دیگر از رایانه و یا تبلت برای نوشتن استفاده می‌کنند. افرادی هم هستند که همچنان از ماشین‌تحریر استفاده می‌کنند. درهرصورت ابزار اهمیتی ندارد. آنچه مهم است خلاقیت و علاقه نویسنده است و این که با چه ابزاری بهتر و راحت‌تر می‌نویسد.

ولی توصیه می‌شود که خودتان را به ابزار خاصی محدود نکنید و از ابزارهای مختلف برای نوشتن در موقعیت‌های گوناگون استفاده کنید.

حتی نوع کاغذ و قلم و کیبورد هم می‌تواند خلاقیت و نویسندگی شمارا تحت تأثیر قرار دهد.

۷. زمان‌هایی را به نوشتن برای خودتان اختصاص دهید

همیشه لازم نیست که برای مخاطب و برای خوانده شدن بنویسید. بلکه بهتر است هرروز زمان‌هایی را به نوشتن برای خودتان اختصاص دهید.

معمولاً توصیه می‌شود این کار اول صبح و بلافاصله بعد از بیرون آمدن از رختخواب انجام شود.

آنچه مهم است انجام دادن این کار به‌صورت مرتب و روزانه است.

این کار می‌تواند به‌مرور باعث شود راحت‌تر بتوانید آنچه را که در ذهنتان است مکتوب کنید که این مهارت در نویسندگی بسیار مهم و حیاتی است.

جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردم علاوه بر مطالب گفته‌شده قبلی در مورد نویسندگی، توصیه‌هایی را که از بزرگان این کار آموخته بودم با شما به اشتراک بگذارم.

توصیه‌های گفته‌شده عبارت بودند از:

  •  همیشه برای نوشتن آماده باشید.
  • قبل از اتمام نوشته‌تان به دنبال تأیید دیگران نباشید.
  • تند بنویسید.
  • هدف مشخصی داشته باشید.
  • میز کار خود را مرتب کنید.
  • خودتان را محدود به ابزار خاصی نکنید.
  • زمان‌هایی را به نوشتن برای خودتان اختصاص دهید.

مطمئناً با رعایت این توصیه‌ها و موارد گفته‌شده قبلی، می‌توان به اهداف بزرگی در نویسندگی دست‌یافت. پس دست‌به‌کار شوید و از هر موقعیتی برای نوشتن استفاده کنید.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

میراث باارزش

درسهایی از یک نویسنده بزرگ

۹ ویژگی محتوای خوب

۱۲ عادت وبلاگ‌نویسان حرفه‌ای

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *