۱۰ روش ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

هر وبلاگ نویسی امکان دارد برای نوشتن یک پست جدید با چالش‌های متعددی مواجه باشد. یکی از این چالش‌ها که حتی وبلاگ نویسان حرفه‌ای هم گاهی اوقات به آن دچار می‌شوند، نداشتن ایده برای نوشتن پست جدید است. همه ما تجربه روزهایی را داریم که تصمیم گرفته‌ایم پستی منتشر کنیم ولی موضوعی به ذهنمان نرسیده و هرچقدر منتظر الهام و خلاقیت خودمان مانده‌ایم چیزی نصیبمان نشده است و با گذشت زمان و با مشاهده برگه سفید بیشتر مستأصل شده‌ایم.

در این مدتی که شروع به وبلاگ نویسی کرده‌ام، گرفتار چنین مشکلی بوده‌ام و برای غلبه بر آن روش‌های مختلفی را برای خودم یادداشت کرده‌ام که در این مطلب قصد دارم آن‌ها را به‌اختصار برایتان شرح دهم.

یادداشت‌برداری

بهترین و حرفه‌ای‌ترین روش که بسیاری از نویسندگان باتجربه از آن استفاده می‌کنند، همراه داشتن یک دفترچه یادداشت به‌صورت دائمی و یادداشت برداشتن است. این دفترچه یادداشت می‌تواند نرم‌افزاری روی گوشی تلفن همراه و یا از نوع فیزیکی آن باشد. در طول روز و در هر مکان و موقعیتی که ایده‌ای به ذهنتان رسید یا اینکه موضوعی، صحنه‌ای و نوشته‌ای توجه شما را جلب کرد، بلافاصله آن را یادداشت کنید. در این صورت در طول یک روز انبوهی از ایده‌ها خواهید داشت که هرکدام از آن‌ها می‌تواند موضوع یک پست وبلاگ باشد.

ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

مطالعه سایر وبلاگ‌ها

مطالعه نوشته‌های دیگران، باعث می‌شود ذهن شما وارد فضای جدیدی شده و ایده‌هایی نو در آن به وجود بیاید. توصیه می‌کنم حواستان به دیدگاه‌ها و نظرات ثبت‌شده در انتهای پست‌ها هم باشد. چون در دل این مطالب، موضوعاتی مطرح می‌شوند که شاید از پست اصلی مفیدتر باشند.

مطالعه پست‌های قدیمی

با مراجعه به پست‌های قبلی وبلاگتان و مطالعه مجدد آن‌ها علاوه بر اینکه نوشته‌های قبلی خودتان را مرور می‌کنید، احتمالاً به مطالبی برخورد کنید که به‌خوبی توضیح داده نشده و یا اینکه بهتر است در پست مستقلی بهتر و بیشتر توضیح داده شود که این خود به یک موضوع خوب برای پست جدید تبدیل می‌شود.

مراجعه به نظرات و سؤالات مطرح‌شده

یکی از مفیدترین و مؤثرترین روش‌های انتخاب موضوع نوشته بعدی، مراجعه به نظرات و سؤالات مخاطبان بر روی پست‌های قبلی است. با این کار علاوه بر این‌که خودتان مطالعه بیشتری در مورد موضوع انجام داده و اطلاعات افزون‌تری کسب می‌کنید، رضایت مخاطبان و مراجعین وبلاگتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی

درصورتی‌که در توییتر افراد مرتبط با تخصص موردنظرتان را دنبال می‌کنید، هرکدام از نوشته‌های این افراد و عباراتی که منتشر می‌کنند، خود می‌تواند موضوع یک پست جدید وبلاگ باشد.

سایر شبکه‌های اجتماعی هم کم‌وبیش می‌توانند منشأ ایده‌هایی نو برای نوشتن شوند.

ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

گوگل

گوگل، اگر نگوییم بهترین ابزار، می‌تواند جزو بهترین ابزارهای قابل‌استفاده برای ایده پردازی و یافتن موضوعات جدید برای نوشتن باشد. موتور جستجوی گوگل و پیشنهادهایی که برای جستجو به شما می‌دهد و همچنین سایر ابزارهای آن نظیر Google Keyword Tools و Google Trends می‌توانند موضوعات مورد اقبال عمومی خوبی را به شما ارائه داده و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهند.

اخبار صنعت

برای اینکه بتوانید علم و دانش خودتان را با صنعت مورد فعالیتتان همگام سازید و مطالبی به‌روز و پرطرفدار منتشر کنید، پیشنهاد می‌کنم به وب‌سایت‌ها و نشریات و مجلات معتبر مربوط به صنعتتان مراجعه کرده و مطالب مفید و کاربردی را از دل آن‌ها بیرون کشیده و در موردشان بنویسید. با این کار علاوه برافزایش آگاهی و تخصص خودتان باعث جذب نخبگان و بزرگان صنعت به وبلاگتان و به‌نوعی توسعه برند شخصی خودتان خواهید شد.

مطالعه و مرور کتاب‌ها

بامطالعه و مرور کتاب‌های موردعلاقه‌تان می‌توانید ایده‌های خوبی از آن‌ها بگیرید.

یکی از روش‌های خوب و کاربردی مراجعه به سایت آمازون و جستجوی کلیدواژه‌های موردنظرتان در میان کتاب‌ها است. با انجام این کار انبوهی از کتاب‌های معتبر و مفید در زمینه موردعلاقه‌تان به شما معرفی خواهد شد.

این امکان در سایت آمازون وجود دارد که بتوانید چند صفحه اول هر کتاب را که شامل فهرست کتاب نیز می‌شود، مشاهده کرده و از موضوعات آن ایده بگیرید. فایده دیگری که این کار دارد، باعث می‌شود شما با کتاب‌های جدیدی آشنا شده و چه‌بسا آن کتاب را تهیه‌کرده و مطالعه نمایید.

الهام گرفتن از سایر آثار هنری

نیازی نیست که حتماً نوشته یا مقاله‌ای را بخوانید تا ایده یا موضوعی جدید برای نوشتن به ذهنتان برسد. شما می‌توانید با مشاهده و یا گوش دادن به سایر آثار هنری، ایده‌های ناب و بکری برای نوشتن پیدا کنید. این اثر هنری می‌تواند فیلم، نقاشی، موسیقی و یا یک عکس باشد؛ بنابراین همه آثار هنری این قابلیت را دارند که علاوه بر به وجود آوردن حسی خوب در ما باعث تراوش ایده‌هایی نو در ذهنمان شوند.

ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

پیاده‌روی

درنهایت یک روش متفاوت و بسیار جذاب که خیلی از نویسندگان و هنرمندان بزرگ تاریخ برای بالا بردن میزان خلاقیت خود از آن بهره می‌برده‌اند، پیاده‌روی است. پیاده‌روی روزانه و بدون حضور هیچ همراه و وسیله ارتباطی می‌تواند سیلی از ایده‌ها را به‌سوی شما روانه کند. فقط لطفاً فراموش نکنید که دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید.

 

مطالب مرتبط:

توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

۱۵ دلیل برای داشتن وبلاگ شخصی

۱۰ اصل مهم در نویسندگی

چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

۱۵ توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

6 دیدگاه

  1. من گاهاً از کامنت های زیر پست های سایر وبلاگ ها ایده میگیرم. ایده به همراه داشتن دفتر یادداشت بسیار عالی ست. زیاد پیش میاد که ایده ای به ذهنمان می رسد اما به همان راحتی که آمده به همان راحتی هم فراموش می شود.

    1. بله جناب کمالی، درست می‌فرمایید.
      به همراه داشتن دفترچه یادداشت در طول شبانه روز حتی هنگام خوابیدن و بیدار شدن می‌تواند باعث ثبت ایده‌های بسیار خوب و بکر شود که اگر به موقع ثبت نشوند، به دست فراموشی سپرده خواهند شد.
      موفق باشید.

  2. در مسیر زندگی روزانه، هزاران مطلب وجود دارد که می‌تواند به ما کمک شایانی کند.
    فقط کافی‌است کمی ریزبینانه‌تر به رویدادهای اطرافمان نگاه کنیم.
    نکات بسیار کاربردی و زیرکانه‌ای را مطرح کرده‌اید.
    ممنون از پست مفیدتان ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *