گفتگوی منطقی به جای بحث و جدل + سخنرانی تد در مورد مهمترین عامل شادی

گفتگوی منطقی به جای بحث و جدل

بعضی اوقات به دلایل مختلف بحثی میان دو نفر به وجود می‌آید و درصورتی‌که این بحث به‌درستی مدیریت نشود، می‌تواند ناراحتی‌ها، دلخوری‌ها و هزینه‌های جنبی زیادی برای دو طرف داشته باشد.

از بحث میان دو همکار و بحث دو عضو یک خانواده تا بحث دو نفر در خیابان که همدیگر را نمی‌شناسند، نمونه‌ای از این نوع بحث‌هاست.

همه ما تجارب و نمونه‌های زیادی از این موارد را سراغ داریم که گاهی به‌خوبی و خوشی تمام شده‌اند و گاهی اوقات کار به جاهای باریک کشیده شده است.

اما در این میان داشتن هنر مدیریت و هدایت این نوع بحث‌ها و مشاجرات در موقعیت‌های مختلف باعث توسعه هرچه بهتر ارتباطات صمیمی و دوستانه با دیگران، ساخت برند شخصی قوی و درنهایت هموار کردن مسیر حرکت به سمت موفقیت خواهد شد.

اما چگونه می‌توان مشاجرات را به مذاکراتی منطقی و صمیمی تبدیل کرده و قائله را به‌راحتی خاتمه داد؟ آیا روش خاصی برای این کار وجود دارد؟

در ادامه سه مرحله را که به نظرم برای مدیریت مباحث و مشاجرات و هدایت آن‌ها به سمت انجام گفتگوی دوستانه و منطقی می‌تواند مؤثر باشد، توضیح خواهم داد.

 

پست مرتبط: نظم شخصی چیست؟ + سخنرانی تد در مورد آینده‌نگری و برنامه‌ریزی برای آن

 

۱. فرد را از مشکل جدا کنید

وقتی‌که مشکل یا اختلاف‌نظری بین ما و فرد دیگر به وجود می‌آید، ناخودآگاه ما خود فرد را به‌عنوان مشکل فرض می‌کنیم و در مقابل او نیز چنین حسی نسبت به ما پیدا می‌کند و به‌این‌ترتیب یک اختلاف‌نظر ساده تبدیل به مشکل اساسی بین دو نفر می‌شود. چه بسا این مشکلات در آینده باعث بوجود آمدن کدورت‌هایی بین افراد شوند.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است که شخصیت فرد را از مشکل یا اختلاف‌نظر پیش‌آمده منفک کنیم.

به‌جای اینکه طرف مقابل را به‌عنوان عامل اعصاب‌خردکن، لجباز و یا خودخواه در نظر بگیریم، بهتر است از این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم که احتمالاً او به‌درستی متوجه مسئله نشده است و نیاز به صحبت و توضیحات بیشتری دارد.

در این صورت هدف اصلی به‌جای اینکه اثبات کردن اشتباه یا حماقت فرد مقابل باشد، به روندی برای راهنمایی کردن او تبدیل می‌شود.

این مدل ذهنی باعث می‌شود ما مدیریت بهتری بر احساسات خود داشته باشیم و بتوانیم  شرایط را بهتر کنترل کنیم.

 

پست مرتبط: ۴ مهارت ساده برای موفقیت در ارتباطات اجتماعی

 

۲. هنر گوش دادن

معمولاً در مواقعی که چالشی پیش می‌آید و یا بحثی جدی درمی‌گیرد، افراد گوش کردن به حرف‌های همدیگر را فراموش می‌کنند و اصلا توجهی به مواضع و گفته‌های فرد مقابلشان نمی‌کنند. در اینگونه مواقع ما باید حواسمان باشد که این‌گونه عمل نکنیم.

با گوش کردن به فرد مقابل و ایجاد اعتماد کافی برای شروع مذاکره دوستانه، درواقع او را به رسمیت می‌شناسیم. کاری که ما باید بکنیم این است که به‌گونه‌ای عمل کنیم که فرد مقابل متوجه شود که ما به‌خوبی به او گوش می‌دهیم. این کار کمک زیادی به آرام شدن فضا و حرکت به سمت یک صحبت منطقی خواهد کرد. 

در مرحله بعدی باید مکالمه را باحالتی آرام و خونسرد ادامه دهیم. بسیاری از اوقات و در میانه بحث‌وجدل‌ها چگونه گفتن حرف بسیار مهم‌تر از این است که چه چیزی می‌گوییم. همچنین در چنین موقعیت‌هایی تأثیر زبان غیرکلامی بسیار مهم‌تر از زبان کلامی است.

اقدام اثربخش دیگری که در این نوع مواقع می‌توان انجام داد این است که ما همواره سعی کنیم چند کلمه از هر جمله فرد مقابل را بعد از اتمام جمله‌اش تکرار کنیم تا فرد اطمینان حاصل کند که حواسمان به او هست و به خوبی به سخنانش گوش می‌دهیم.

هرچقدر بیشتر به سخنان طرف مقابل گوش کنیم، او بیشتر احساس می‌کند که درکش می‌کنیم و حرف‌هایش را می‌فهمیم. در مقابل او نیز با آمادگی و آرامش بیشتری به سخنان ما گوش کرده و اطلاعات را بهتر دریافت خواهد کرد.

 

پست مرتبط: بهترین روش دستیابی به موفقیت

 

۳. همدلی کنید نه همدردی

صرف گوش کردن به سخنان یک نفر به این معنی نیست که ما او را درک کرده‌ایم و لطف بزرگی در حقش می‌کنیم بلکه برای بهبود اوضاع و شرایط و حل بهتر مشکل باید خودمان را به جای او قرار داده و مشکل و چالش را از دید او ببینیم. همین نکته تفاوت بین همدردی و همدلی است.

با این کار بهتر می‌توانیم او را درک کرده و در جهت حل مشکل گام برداریم.

در جهت همدلی هرچه بیشتر باید سعی کنیم از برچسب زدن به فرد مقابل پرهیز کنیم. برچسب زدن خود مانع بزرگی در مسیر حل مشکل و رسیدن به توافق خواهد بود.

برای مثال بجای گفتن اینکه تو عصبی یا خجالتی هستی بیشتر در خصوص احساسات او صحبت کنیم. برای مثال می‌توانیم بگوییم: «من احساس می‌کنم کمی عصبانی هستی».

با کم کردن جنبه احساسی بحث و هدایت آن به سمت یک بحث منطقی، اوضاع بهتر پیش خواهد رفت و ریسک به وجود آمدن برخوردهای زننده بسیار کاهش خواهد یافت.

بعدازاینکه بحث را از نوع احساسی به یک بحث منطقی تبدیل کردیم، با طرح سؤالات چرا و چگونه می‌توانیم به دیدگاه‌های مشترک رسیده و مشکل را به بهترین شکل ممکن حل کنیم.

البته این موضوع را هم باید مدنظر داشته باشیم که بعضی‌اوقات افراد نیاز به یک گوش شنوا برای ابراز همدردی دارند و مشکل اصلی تنها با سکوت و گوش دادن به سخنان او حل خواهد شد.

 

پست مرتبط: برای کسب موفقیت در زندگی هم سخت کار کنید هم هوشمندانه + سخنرانی تد

 

مهم‌ترین عامل زندگی خوب چیست؟

در ادامه می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی تد را مشاهده کنید که در آن سخنران از نتایج پژوهش‌های یک گروه تحقیقاتی بر روی ۷۲۴ نفر در طول ۷۵ سال صحبت می‌کند و اطلاعات قابل‌تأملی در مورد مهم‌ترین عامل مؤثر در داشتن یک زندگی شاد ارائه می‌کند.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *