چرا باید محتوای رایگان تولید کنیم؟

محتوای رایگان

محتوای رایگان

آیا تابه‌حال محتوای رایگان تولید کرده‌اید؟

دلیل تولید محتوای رایگان چیست؟

در این نوشته قصد داریم به دلایل و انگیزه‌های تولید محتوای رایگان و موانع و مشکلات این کار بپردازیم. همچنین راهکارهایی در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

لازم است در ابتدا به این موضوع توجه کنید که تولید محتوا به‌صورت رایگان با تولید محتوا بدون هیچ دستاوردی متفاوت است.

چرا نباید محتوای رایگان تولید کنید؟

تولید محتوای رایگان به این صورت است که فرد برای عکس‌هایی که گرفته، موسیقی‌ای که ساخته، متن یا داستانی که نوشته و فیلمی که تولید کرده،  پولی دریافت نکرده و آن را به‌صورت رایگان برای استفاده عموم منتشر کند.

این کار تبعاتی به دنبال خواهد داشت که ازجمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مردم آن‌طور که باید به محتوای عرضه‌شده به‌صورت رایگان در فضای وب توجهی نمی‌کنند، آن را زیاد جدی نمی‌گیرند و شاید به‌درستی هم از آن استفاده نکنند.
  • اصولاً مردم برای محصول یا خدمتی که در قبال آن پولی پرداخت نکرده‌اند، ارزش کمی قائل هستند و آن‌چنان‌که باید برایشان ارزشمند نیست.
  • با تولید و انتشار محتوای رایگان، تولیدکننده محتوا درآمدی نخواهد داشت و درصورتی‌که منبع درآمد دیگری نداشته باشد در زندگی به مشکلات مالی بر خواهد خورد و به‌احتمال‌زیاد کار تولید محتوا ادامه پیدا نخواهد کرد.

محتوای رایگان

تفاوت تولید محتوای رایگان و تولید محتوای بدون دستاورد

امکان دارد انگیزه فردی برای انجام یک کار خاص چیزی غیر از دریافت پول در قبال آن باشد.

شاید انگیزه اصلی از انجام آن کار به دست آوردن فرصتی باارزش‌تر است.

بعضی تولیدکنندگان محتوای رایگان در فضای وب، صرفاً با تقلید از دیگران و بدون دلیل و هدف خاصی روزانه حجم قابل‌توجهی محتوا تولید کرده و منتشر می‌کنند. این کار نهایتاً منجر به بی‌انگیزگی فرد و توقف تولید محتوا بدون هیچ دستاوردی خواهد شد.

واقعیتی که وجود دارد این است که اگر خود تولیدکننده محتوا برای کاری که انجام می‌دهد و محتوایی که تولید می‌کند، ارزشی قائل نباشد، مطمئناً دیگران هم آن کار را ارزشمند تلقی نخواهند کرد.

بنابراین لازمه ارائه هر محتوای باارزشی کسب درآمد و یا دستاوردی مهم‌تر از مسائل مالی است. دریافت نکردن هزینه در قبال محتوای خوب و مفید به معنای نداشتن هیچ دستاورد دیگری از طریق ارائه آن به دیگران نیست؛ بلکه این کار منافعی برای تولیدکننده در پی دارد.

تولید محتوا

چه زمانی در قبال محتوای تولیدشده پول دریافت کنید؟

در شرایط خاصی محتوای باارزش تولیدشده می‌تواند بدون دریافت مبلغی و به صورت رایگان ارائه شود. از دلایل مهم این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقتی محتوا با یک خدمت یا محصولِ باارزشِ معادل، مبادله می‌شود.
  • زمانی که ارائه محتوای رایگان باعث به وجود آمدن فرصت‌هایی باارزش در آینده می‌شود.
  • وقتی تولیدکننده محتوا از روی سخاوت و به دلیل علاقه شخصی، به تولید و انتشار محتوا به‌صورت رایگان اقدام می‌کند.

شرایط حال حاضر تولید محتوا

امروزه گرایش به ارائه محتوای رایگان در فضای وب افزایش یافته است. حتی آثار هنری نیز به‌رایگان در فضای وب در معرض استفاده و دید عموم قرار می‌گیرند. البته این کار باعث سرقت‌های ادبی و هنری فراوانی نیز شده است.

این موضوع خبر بدی برای هنرمندان و تولیدکنندگان محتواست.

هرچند شاید همیشه این‌گونه نباشد. چون کار خلاقانه همواره باارزش بوده و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و درصورتی‌که این کار با رضایت و رعایت شرایط موردنظر صاحب اثر صورت بگیرد، برای او می‌تواند ارزش‌آفرین بوده و باعث افزایش اعتبار شود.

انتظارات مخاطبین

مشکل بزرگ‌تر این است که با ادامه این روند، این انتظار در مخاطبین به وجود می‌آید که هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا بایستی همه آثارشان را به‌رایگان و بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار عموم قرار دهند.

موضوعی که وجود دارد و شاید بسیاری از مردم توجهی به آن نکنند، این است که در این صورت گذران زندگی شخصی و تأمین هزینه‌های روزمره و همچنین هزینه‌های مربوط به تولید آثار و محتوا چگونه و از چه طریقی صورت خواهد گرفت.

البته مسئولیت مدیریت این شرایط و ایجاد موازنه بین ارائه محتوای رایگان و پولی بر عهده خود تولیدکنندگان محتوا و هنرمندان است تا هم مخاطبان خودشان را از دست نداده و هم در ادامه راه به مشکل برنخورده و همچنان بتوانند محتوای موردعلاقه و نیاز مردم را تولید و ارائه کنند.

ایده جدید

با به وجود آمدن این شرایط، ایده فریمیوم (freemium) مطرح شد. بر اساس این ایده که درواقع یک استراتژی قیمت‌گذاری است، بخشی از محتوا به‌صورت رایگان انتشار می‌یابد تا باعث جلب‌توجه شده و مخاطبان اطلاعات و آگاهی اولیه در مورد کیفیت و قالب کلی محتوا را کسب کنند.

در ابتدا به نظر می‌رسد که این کار تماماً به‌صورت رایگان عرضه‌شده است. درحالی‌که این یک استراتژی هوشمندانه بوده و در ادامه برای دریافت محصول به‌صورت کامل بایستی هزینه در نظر گرفته‌شده، توسط متقاضی پرداخت شود.

محتوای رایگان

این نکته نیز باید موردتوجه قرار گیرد که پول تنها اعتبار موجود نیست بلکه بسیاری از افراد محتوای خود را صرفاً به‌منظور افزایش اعتبار، ساخت برند شخصی و افزایش محبوبیت در بین مخاطبان عرضه می‌کنند.

برخی دیگر نیز محتوای تولیدی خود را که معمولاً فایل PDF، موسیقی و یا فیلم است به‌شرط دریافت شماره تلفن، آدرس ایمیل و یا سایر اطلاعات تماس مخاطبان در اختیار آنان قرار می‌دهند که این اطلاعات برای کسب فرصت فروش محصولات در آینده و ایجاد ارتباط با مخاطبان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

با توجه به موارد مطرح‌شده توصیه می‌شود تا حد امکان سعی کنید هیچ‌وقت به‌صورت رایگان و بدون دستاورد خاصی محتوا تولید نکنید. برای این کار ابتدا در مورد دلایل و انگیزه‌های شخصی برای انجام این کار تصمیم گرفته و سپس اقدام به انتشار محتوا بکنید.

 

منبع

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

۹ ویژگی محتوای خوب

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

تولید محتوای متمایز

تولید محتوای با کیفیت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *