۱۰ توصیه برای نوشتن یک پست جذاب و سئومحور برای وبلاگ + یک سخنرانی تد

قبلاً در قالب پست‌هایی به نکاتی در مورد نوشتن پست‌های وبلاگ و رعایت اصول سئو اشاره‌کرده‌ام. دیروز مقاله‌ای در وبلاگ Yoast خواندم که به نظرم آمد می‌تواند برای وبلاگ نویسان مفید و کاربردی باشد. این مقاله برای من آموخته‌های زیادی به همراه داشته است. به همین دلیل تصمیم گرفتم نکات مطرح شده در آن را با مخاطبان این وبلاگ هم به اشتراک بگذارم.

 

پست مرتبط: ۴ تاکتیک ساده سئو برای وبلاگ نویسان + سخنرانی تد در مورد عملکرد گوگل

 

توصیه‌هایی برای نوشتن یک پست جذاب و سئومحور برای وبلاگ

مانند هر نوشتنی، نوشتن پست‌های وبلاگ هم نیاز به مهارت دارد. برای جلب نظر و علاقه مخاطب باید پستی جذاب با ساختاری مناسب بنویسید. شما می‌توانید با انتخاب تیترهای اصلی و فرعی و پاراگراف‌بندی مناسب، به خواننده کمک کنید تا مفهوم و منظور اصلی یک پست را با نگاهی کلی متوجه شود.

اگر مخاطبان محتوا و پیام کلی یک پست را به‌خوبی دریافت کنند، تمایل بیشتری به اشتراک گذاشتن، لایک کردن و ارسال لینک آن به دیگران خواهند داشت و این کار باعث بهبود رتبه شما در موتور جستجوی گوگل خواهد شد؛ بنابراین برای بهبود رتبه وبلاگتان در گوگل باید در ابتدا مهارت‌های نوشتاری‌تان را تقویت کنید.

برخی معتقدند نوشتن با هدف سئو و نوشتن برای جلب نظر مخاطبان، دو هدف ناسازگار و متضاد هستند، درحالی‌که این‌طور نیست. درواقع شما اگر بخواهید یک پست جذاب برای مخاطب و بر اساس اصول سئو بنویسید، کلماتی را که می‌خواهید از طریق جستجوی آن‌ها در گوگل یافت شوید، باید در جاهای مناسبی به کار ببرید. درحالی‌که استفاده بیش‌ازحد از این کلمات، باعث خواهد شد پست به‌راحتی قابل‌خواندن نباشد و تأثیر منفی بر خواننده بگذارد.

در این مقاله توصیه‌هایی به‌منظور افزایش خوانایی و همچنین بهبود سئوی وبلاگ ارائه می‌شود.

اولین مهارت لازم برای نوشتن پست وبلاگ خوب، دارا بودن مهارت نویسندگی است. در صورت داشتن مهارت نویسندگی، وبلاگ نویس می‌تواند آنچه را که در ذهن دارد به‌راحتی بنویسد و منتشر کند و پست‌هایش مورد استقبال مخاطبان قرار گیرند.

 

پست مرتبط: ۴اقدام ساده برای دیده شدن پست‌های وبلاگ + سخنرانی درمورد اهمیت فعالیت آنلاین

 

۱. قبل از نوشتن فکر کنید

در مورد پیامی که با نوشته خود می‌خواهید منتقل کنید، بیندیشید.

چه چیزی می‌خواهید به مخاطب بگویید؟

سؤال اصلی که در پی پاسخ به آن هستید چیست؟

هدف اصلی مقاله شما چیست؟

می‌خواهید مخاطب بعد از مطالعه پست وبلاگتان چه کاری انجام دهد؟

قبل از شروع به نوشتن پست، پاسخ این سؤالات را بنویسید.

 

۲. یک ساختار مناسب برای پست خودتان ایجاد کنید

نوشتن پستتان را با انتخاب یک ساختار مناسب برای آن شروع کنید.

هر پست وبلاگ باید شامل بخش‌های زیر باشد:

  • مقدمه (که در آن موضوع معرفی می‌شود)؛
  • بدنه اصلی (که در آن متن اصلی نوشته می‌شود)؛
  • نتیجه‌گیری (که در آن مهم‌ترین ایده‌ها خلاصه شده و یا نتیجه‌گیری کلی صورت می‌گیرد).

چیزی را که می‌خواهید در هرکدام از بخش‌ها بنویسید، مکتوب کنید. حالا نوشتن پست اصلی را می‌توانید شروع کنید.

 

پست مرتبط: روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا

 

۳. متن‌تان را به درستی پاراگراف‌بندی کنید

همه در نوشته‌هایشان از پاراگراف استفاده می‌کنند، ولی هرکسی به‌درستی از پاراگراف استفاده نمی‌کند. فقط به دلیل خوب دیده شدن هر جمله را در یک پاراگراف جدید ننویسید. برای شروع هر پاراگراف جدید باید یک دلیل منطقی وجود داشته باشد. هر پاراگراف باید ایده و موضوع خاص خودش را داشته باشد. از خودتان بپرسید ایده و موضوع اصلی هر پاراگراف چیست. شما باید بتوانید ایده اصلی را در یک جمله خلاصه کنید. اگر برای این کار به جملات بیشتری نیاز دارید، بنابراین باید از پاراگراف‌های بیشتری استفاده کنید.

 

۴. از عناوین استفاده کنید

عناوین باعث شکل‌گیری ساختار صفحه می‌شود، بنابراین از آن‌ها استفاده کنید. تیترها علاوه بر اینکه برای خوانده شدن بهتر هستند بر روی سئو نیز تأثیرگذار خواهند بود. عناوین همچنین به گوگل کمک می‌کنند تا موضوع اصلی یک پست طولانی را تشخیص داده و رتبه آن را بهبود دهد. اگر می‌خواهید به مخاطبانتان کمک کنید تا پیام پستتان را به‌راحتی دریافت کنند، باید از زیرتیترها استفاده کنید تا متن راحت‌تر مرور شود و ساختار آن بهتر شود. سعی کنید از کلمات کلیدی در برخی زیرتیترها استفاده کنید ولی در همه آن‌ها استفاده نکنید. استفاده از کلمات کلیدی باعث خواهد شد که مخاطبان بیشتر به مطالعه کامل پستتان ترغیب شوند.

 

پست مرتبط: ۱۵ توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا

 

۵. از کلمات نشان‌دار استفاده کنید

کلمات نشان‌دار کلماتی هستند که باعث می‌شوند تا مخاطبان متن شمارا به‌راحتی اسکن کرده و ایده اصلی آن را دریافت کنند. برای مثال فرض کنید قصد فروش محصولی را دارید که سه دلیل برای خرید آن توسط مردم وجود دارد. شما باید از کلمات نشان‌دار مانند «دلیل اول/اولاً»، «دلیل دوم/دوما» و «دلیل آخر/نهایتاً» استفاده کنید. علاوه بر این‌ها کلماتی مانند «بااین‌حال»، «مطمئناً» و «درواقع» نیز جزو کلمات نشان‌دار هستند. خوانندگان به‌راحتی متوجه می‌شوند که نتیجه‌گیری نهایی بعد از کلمات «درنتیجه»، «بنابراین» و «به همین دلیل» انجام می‌شود؛ بنابراین استفاده از این نوع کلمات باعث افزایش خوانایی متن و راحتی مخاطب خواهد شد.

 

۶. از دیگران بخواهید پست شما را بخوانند

قبل از انتشار پستتان از افراد دیگری بخواهید که آن را بخوانند و اگر دارای ایرادات دستوری، نگارشی یا ویرایشی است به شما بگویند تا قبل از انتشار آن را اصلاح کنید.

 

پست مرتبط: ۸ مهارت لازم برای شروع وبلاگ نویسی

 

۷. طول پستتان را بهینه کنید

مطمئن شوید که تعداد کلمات پستتان بالای ۳۰۰ کلمه است. گوگل مقالات و نوشته‌های با کلمات بیشتر را دوست دارد ولی این کار ممکن است باعث ترس مخاطب و ترک صفحه شود. طول ایده‌آل پست حدود ۷۰۰ کلمه است. همچنین به‌عنوان یک حساب سرانگشتی، سعی کنید تعداد تکرار عبارت مورد جستجوی خودتان را در حدود ۱ تا ۲ درصد متن قرار دهید. برای مثال در یک متن ۳۰۰ کلمه‌ای سعی کنید عبارت مورد جستجو را ۳ تا ۶ بار تکرار کنید.

 

۸. به پست‌های قبلی لینک دهید

اگر قبلاً مطالبی با موضوع مشابه نوشته و منتشر کرده‌اید سعی کنید در میانه متنتان به آن‌ها هم لینک بدهید. با این کار شما به گوگل این پیام را می‌دهید که در این موضوع صاحب صلاحیت و دانش و آگاهی هستید که درنهایت باعث تقویت رتبه پستتان در گوگل می‌شود. همچنین مخاطبین شما برای مطالعه آن متن‌ها هم ترغیب خواهند شد.

 

پست مرتبط: دلایل اصلی دیده نشدن محتوا توسط گوگل

 

۹. به‌صورت مرتب وبلاگ نویسی کنید

انتشار مرتب و منظم پست در وبلاگتان به گوگل این پیام را می‌دهد که وبلاگ شما زنده است. اگر وبلاگ شما زنده نباشد، گوگل با نرخ کمتری محتوای آن را مورد بررسی قرار می‌دهد که این موضوع باعث تنزل جایگاه وبلاگتان خواهد شد.

 

۱۰. از افزونه یوست (Yoast) در وبلاگتان استفاده کنید

ابزار آنالیز محتوا در قالب افزونه یوست (Yoast) برای نوشتن یک پست بر اساس اصول سئو کمک زیادی به شما خواهد کرد. نوشتن پست خودتان را با تعیین کلمه کلیدی اصلی شروع کنید. چون این کلمه کلیدی مهم‌ترین عنصر متن شماست که دوست دارید دیگران صفحه شمارا با جستجوی این عبارت بیابند.

افزونه یوست (Yoast) آنالیزهای مختلفی بر روی پست‌های شما انجام می‌دهد و پیشنهادهای مفید و مؤثری برای بهینه‌سازی آن انجام می‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود این افزونه را بر روی ورد پرس خودتان نصب کنید.

 

پست مرتبط:  وبلاگ نویسی یا نوشتن در شبکه‌های اجتماعی ؟

 

نتیجه‌گیری

مدت زیادی است که ترفندها و حقه‌های مختلف سئو منسوخ‌شده‌اند و دیگر کارساز نیستند. این روزها محتوای باکیفیت پادشاهی می‌کند. همچنین محتوای خوب باعث جذب لایک بیشتر، توئیت بیشتر و به اشتراک‌گذاری بیشتر می‌شود و مخاطب را ترغیب می‌کند که دوباره به وبلاگ شما برگردد. البته همیشه نکاتی برای بهبود سئوی پست‌هایتان وجود دارد ولی مهم‌ترین نکته این است که شما سعی کنید همیشه پست‌های خیلی خیلی خوب و باکیفیت نوشته و منتشر کنید.

 

ایده های خوب از کجا می آیند ؟

در ادامه می‌توانید یک ویدئوی سخنرانی تد ببینید که در آن سخنران از مکانیسم و روند شکل‌گیری ایده‌های بزرگ و کوچک می‌گوید و با تعریف داستان اختراع GPS به نتایج جالبی می‌رسد.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

 

منبع مقاله

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *