لزوم نوشتن نظرات شخصی قبل از انجام تحقیقات برای تولید محتوا

انجام تحقیق یکی از مراحل اصلی تألیف یک مقاله، کتاب و یا پست وبلاگ است. زمان انجام این تحقیق، روش انجام آن و منابع مورداستفاده ازجمله عوامل مهم در کیفیت مقاله، کتاب و یا پست  موردنظر است.

در این نوشتار کوتاه قصد دارم در مورد زمان مناسب انجام تحقیق برای نگارش یک مقاله و یا تألیف یک کتاب بنویسم.

معمولاً تحقیق را جزو مراحل اول و قبل از انجام هر کار دیگری در نظر می‌گیرند. ولی ای.پی.مارتینیک نظر دیگری دارد. او در کتاب مثل فیلسوف نوشتن که در مورد آموزش نگارش مقالات فلسفی است، می‌نویسد:

تحقیق شما را از نوشتن بازمی‌دارد و شروع به نوشتن هم معمولاً سخت‌ترین کار است. به تأخیر انداختن شروع خوشایندترین کار به نظر می‌رسد. به‌علاوه تحقیق نوشتن را کند می‌کند. اگر ذهن یا فیش‌هایتان را از حرف‌های دیگران پر کنید، ممکن است ناگهان ببینید که هیچ جایی برای فکر کردن به آنچه می‌خواهید بگویید باقی نمانده است.

همان‌طور که مارتینیک اشاره کرده، انجام تحقیق قبل از نوشتن به عنوان مانعی در مقابل خلاقیت و به روی کاغذ آوردن افکار ما در هنگام نوشتن در مورد موضوعی خاص عمل می‌کند.

به این صورت که وقتی ما نظرات و افکار دیگران را در مورد یک موضوع مطالعه کنیم، ذهن ما به‌صورت ناخودآگاه هم‌جهت با آن نوشته‌ها موضع گرفته و خلأهای خود را با آن نوشته‌ها پر می‌کند و فرصتی برای اندیشیدن و یافتن سؤالات نمی‌یابد.

به همین دلیل بهتر است قبل از شروع تحقیق و خلاصه‌برداری و فیش‌نویسی، خودمان دست به نوشتن بزنیم و هر آنچه را که در ذهن داریم مکتوب کنیم. این کار باعث خواهد شد، قبل از آشنایی با نظرات و آراء دیگران با نظرات، افکار و ذهنیات خودمان آشنا شویم.

بهترین کار برای تفکر و یادگیری بهتر این است که قبل از انجام تحقیق، افکار خودمان را بدون اتکا به افکار و نوشته‌های دیگران و به ساده‌ترین زبان بر روی کاغذ بیاوریم.

این کار ما را به فکر کردن در مورد موضوع مجبور خواهد کرد و علاوه بر اینکه به پویایی افکارمان کمک می‌کند، بلکه باعث غنی شدن تألیفات هم خواهد شد.

درنهایت بعد از نوشتن افکار و نظریات شخصی و به اتمام رساندن و ثبت کامل آن‌ها، می‌توان تحقیقات را شروع کرده و با افکار و نظرات دیگران آشنا شده و به دنبال پاسخ به سؤالات خود بود و در جاهایی که نیاز باشد، نوشته‌ها و افکار خود را اصلاح کرد.

 

پست‌های پیشنهادی برای مطالعه:

نحوه نوشتن متنی که مخاطب آن را بخواند + سخنرانی تد درمورد وایرال شدن محتوا

۹ ویژگی محتوای خوب

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *