میان تیتر و دلیل استفاده ازآن در متن + سخنرانی تد درمورد نامه نگاری

یکی از مشخصه‌های مهم یک متن خوب، خوانایی آن است. منظور از خوانایی متن، سهولت در مطالعه متن و فهم ساختار کلی و مطالب بیان شده در آن است.

یکی از روش‌های و راهکارهای افزایش خوانایی متن و کمک به مخاطب جهت تسلط بیشتر بر ساختار، موضوعات و نکات مطرح شده در آن، استفاده از میان تیتر است. بنابراین دانستن این نکته که میان تیتر چیست، چرا از آن استفاده می‌شود و روش صحیح استفاده از آن چگونه است، به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم استفاده‌ای بجا و مناسب از آن داشته باشیم.

در این پست سعی خواهم کرد پاسخی کوتاه به سؤالات مطرح شده در بالا بدهم.

 

پست مرتبط: چگونه می‌توانیم سریع‌تر و بهتر بنویسیم؟ + سخنرانی الیزابت گیلبرت

 

میان تیتر چیست؟

وقتی یک متن غیرداستانی را مطالعه می‌کنیم در میان متن از عبارت‌های عموماً کوتاه‌تر از یک سطر که فونتی با سایز، نوع، ضخامت و گاها رنگ متفاوت از فونت متن اصلی دارد، استفاده می‌شود تا شروع بخشی از مطلب با موضوع فرعی یا ایده متفاوت را مشخص کند. این عبارات استفاده‌شده در میانه متن اصلی، همان میان تیتر هستند.

میان تیتر قبل از شروع پاراگراف بعدی و در شروع یک موضوع یا نظریه جدید می‌آید و به خواننده این پیام را منتقل می‌کند که موضوع و ایده قبلی تمام شده و ایده جدیدی شروع می‌شود.

 

پست مرتبط: ۸ توصیه برای نوشتن متن‌هایی که بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار کنند

 

چرا از میان تیتر استفاده می‌کنیم؟

میان تیترها کاربردهای زیادی در نوشته‌های غیرداستانی دارند. درواقع با استفاده از میان تیتر انتقال از یک موضوع یا ایده به یک موضوع یا ایده جدید بدون نیاز به توضیحات طولانی و خسته‌کننده ممکن می‌شود. به همین دلیل خوانایی نوشته بهتر شده و مخاطب راحت‌تر می‌تواند کل متن و موارد مطرح‌شده در آن را مرور کند.

علاوه بر آن درصورتی‌که خواننده بخواهد بخش مشخصی از متن را یافته و مطالعه کند، در صورت استفاده از میان تیتر راحت‌تر خواهد توانست این کار را انجام دهد.

میان تیترها هم باعث می‌شوند نویسنده بر موضوع موردنظر تمرکز کافی داشته باشد و هم اینکه سازمان‌دهی متن بهتر انجام شود.

نویسنده با مشخص کردن موضوعات کلی که می‌خواهد در نوشته خود در مورد آن‌ها صحبت کند و تعیین آن‌ها به‌عنوان میان تیتر، بهتر می‌تواند روند کلی متن را کنترل کرده و درنهایت به یک نوشته جامع و کامل دست یابد.

 

پست مرتبط: معرفی کتاب «بهتر بنویسیم»

 

چگونه باید از میان تیترها استفاده کرد؟

مهم‌ترین نکته در استفاده از میان تیترها تشخیص موقعیت و جایگاه درست استفاده از آن‌ها است. درواقع میان تیتر درروند کلی نوشته وقفه ایجاد کرده و به خواننده این پیام را منتقل می‌کند که موضوع نوشته عوض می‌شود و ذهن او آماده می‌شود تا مطلب جدید را مطالعه کند.

اصولاً هر پاراگرافی که تغییر می‌کند، در پاراگراف بعدی یک نکته یا ایده جدید مطرح می‌شود. اما این دلیل نمی‌شود که برای هر پاراگرافی از یک میان تیتر جدید استفاده شود.

تشخیص اینکه چه زمانی تغییر ایده و یا موضوع مهم اتفاق می‌افتد و لازم است از میان تیتر استفاده شود، امری مهم و تأثیرگذار در کیفیت متن است.

میان تیترها در هر نوع متنی قابل‌استفاده نیستند و این احتمال وجود دارد که استفاده از میان تیتر در برخی متن‌ها باعث شود که متن برای خواننده ناخوانا و یا آزاردهنده باشد. برای مثال در بسیاری از جستارهای شخصی، خاطرات و گزارش‌های روزانه استفاده از میان تیتر کار درست و حرفه‌ای نیست.

درنهایت این‌که موقعیت و تعداد استفاده از میان تیتر در متن‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده است و عدم رعایت اصول مربوط به این کار می‌تواند باعث آسیب به ساختار و محتوای متن و نارضایتی خواننده شود.

 

پست مرتبط: ۷ توصیه برای نویسندگی موفق

 

جمع‌بندی

میان تیترها یکی از عناصر مهم نوشته‌های غیرداستانی هستند که باعث افزایش خوانایی آن‌ها می‌شوند. وجود میان تیتر در متن‌ها باعث می‌شود خواننده راحت‌تر بتواند سطور را با چشم دنبال کرده و در میانه متن به چشمانش استراحت بدهد.

در وبلاگ نویسی هم استفاده از میان تیتر در یک پست علاوه بر مزایای گفته شده، باعث کسب امتیاز بالا در موتورهای جستجو خواهد شد.

ولی همواره باید در کاربرد آن در متن دقت کرد و به‌درستی و بجا آن را مورداستفاده قرار داد.

 

پست مرتبط: سه گام برای نوشتن روزانه

 

سنت نامه نوشتن به دیگران

در ادامه می‌توانید یک سخنرانی تد را مشاهده کنید که موضوع آن سنت قدیمی نامه نوشتن به دوستان و نزدیکان است و سخنران در آن از خاطرات نامه نگاری خود صحبت می‌کند.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

5 دیدگاه

  1. عالی بود.
    نکته ای بود که بعد از سالها نوشتن بهش رسیده بودم.
    استفاده از میان تیتر ها و فضای سفید، باعث می شه کاربر احساس راحتی بیشتری بکنه.

        1. اگر سخت نبود، مطمئنا تعداد زیادی می‌توانستند این کار را انجام دهند.
          ولی در فضای وب فارسی افرادی که به صورت منظم و روزانه می‌نویسند و به اسم خودشان منتشر می‌کنند بسیار کم و انگشت‌شمار هستند.
          ولی دستاوردهای این کار به همان نسبت دشواری خیلی زیاد و چشمگیر هست.
          امیدوارم تو این مسیر موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *