مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گام قبل از شروع یک کسب و کار

این روزها هرچقدر که سرعت و کیفیت دسترسی به مطالب و محتواهای آموزشی مختلف افزایش می‌یابد، به همان نسبت میزان گرایش و علاقه‌مندی افراد به رشته‌ها و زمینه‌های متنوع هم بیشتر می‌شود.

برای مثال فردی با شرکت در یک دوره آموزشی یا همایش، با مهارت‌ها و اصول ابتدایی یک تخصص خاص آشنا می‌شود و احساس می‌کند به آن تخصص یا رشته علاقه‌مند است.

ازقضا فردای حضور در دوره یا همایش، ایده‌ای هم به ذهنش خطور می‌کند که به نظرش می‌رسد ایده‌ای خلاقانه و نوآورانه برای راه‌اندازی کسب و کار بر اساس این مهارت و در ادامه کسب درآمد و پیدا کردن جایگاهی قابل‌قبول در جامعه است.

بعدازاین مرحله فرد به دنبال تأمین مالی و آماده‌سازی امکانات برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید می‌رود.

این فرایند به همین صورت طی می‌شود و بعد از مدتی که هزینه‌های بسیاری انجام و امکانات متعددی مهیا شد، فرد شروع به انجام کار می‌کند.

او بعد از مدتی کوتاه احساس می‌کند در این زمینه خاص نیاز به آموزش و توسعه فردی هم دارد. بنابراین به دنبال آموزش‌های بیشتر می‌رود و مدام کلاس‌های آموزشی و دوره‌های مختلف را می‌گذراند.

بعد از گذشت مدت‌زمانی از راه‌اندازی کسب‌وکار، متوجه غیرکاربردی بودن ایده یا بیش از حد رقابتی بودن بازار می‌شود و ناامید از جذب مشتری و حضور در بازار، به‌ناچار با شکستی بزرگ عرصه را ترک می‌کند.

البته این مرحله آخر شاید زمان‌بر باشد و بسته به مقاومت فرد در پذیرش اشتباهاتش ممکن است چند سالی هم طول بکشد.

او بعدها می‌فهمد که اصلاً علاقه‌ای به این تخصص و مهارت خاص نداشته است و از ابتدا ذهنیت و تصویر غیرواقعی و نادرستی نسبت به این کار داشته و مسیر را از ابتدا اشتباهی پیموده است.

در این مدت مقدار زیادی انرژی، انگیزه، سرمایه و زمان به هدر رفته و شخص موردنظر ما به جایی نرسیده است.

مشکل این مسیر طی شده این است که کاملاً برعکس پیموده شده.

اولین گام در راه‌اندازی یک کسب و کار یا انتخاب یک شغل آینده‌دار و کسب موفقیت در آن، داشتن تمرکز و استمرار در یک زمینه خاص و کسب توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم قبل از هر اقدام و هرگونه سرمایه‌گذاری‌ است.

فرد باید به حدی با فعالیت‌ها و امور مربوط به تخصص و مهارت مربوطه عجین شده باشد که بزرگترین و مهم‌ترین انگیزه‌اش از راه‌اندازی کسب و کار  در درجه اول تنها دستیابی به عشق و .علاقه واقعی خودش باشد

بعد از آن مرحله می‌توان به دنبال تأمین مالی و آماده‌سازی امکانات برای توسعه آن کسب‌وکار بود.

درواقع در صورت پیمودن موفقیت‌آمیز مرحله اول است که می‌توان به کسب موفقیت در مراحل بعدی امیدوار بود. در غیر این صورت و با تغییر مراحل مختلف احتمال شکست و متحمل شدن خسارت بیشتر خواهد شد.

اگر به یک زمینه و رشته خاص علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم قبل از انجام هر کاری ابتدا برای مدت زمانی طولانی به‌صورت مستمر روزهایتان را با تخصص و شغل مربوطه سپری کنید و با آن زندگی کنید. آن‌قدر در انجام کارهای مربوط به آن حرفه و شغل مداومت و اصرار ورزید که به زندگی و عادت روزمره شما تبدیل شود.

در صورت گذراندن این مدت‌زمان به‌صورت موفقیت‌آمیز، به‌احتمال‌زیاد در طی مسیر، ایده‌ها و راه‌های متفاوت‌تر و بهتری یافته و به اشتباهاتی که در افکار و ذهنیات خودتان در ابتدا وجود داشت پی خواهید برد.

بعد از این مرحله با عشق، علاقه، انگیزه، شناخت و تخصص بیشتری خواهید توانست کسب و کار جدیدتان را راه‌اندازی کرده و در مسیر بهتری گام بردارید.

بنابراین اولین گام در راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و یا شروع یک شغل آینده‌دار، داشتن تمرکز، نظم و استمرار در پرداختن به امور مربوط به زمینه موردنظر و کسب توانایی‌ها و تخصص‌های لازم است.

بعد از این مرحله می‌توان گام‌های بعدی را در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار نظیر جذب سرمایه و فراهم کردن امکانات موردنیاز به انجام رساند.

پیمودن مسیر بدون برداشتن گام اول، تقریباً ناممکن و با ریسک بالا همراه خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

سؤالاتی برای شناخت بهتر خود جهت دستیابی به موفقیت در کسب و کار

۴ مانع فکری‌ متداول برای شروع یک کسب‌وکار

اصول راه‌اندازی کسب و کار براساس برند شخصی + سخنرانی تد درمورد رموز موفقیت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. باهات موافقم بهراد عزیز
    ما علاوه بر داشتن تمرکز و تداوم در انجام کارها، نیاز داریم که مقاومت و پشتکار خودمون رو هم بالا ببریم تا بتونیم موفق بشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *