مفهوم و معیارهای موفقیت از نظر جامعه

مفهوم و معیارهای موفقیت در جامعه، چنان گنگ و مبهم تعریف شده، که انسان‌ها وادار می‌شوند از روی نگاه و قضاوت دیگران، حدس بزنند که آیا موفق هستند یا نه.

آلبرت بندورا

موفقیت، چیزی است که همه انسان‌ها در زندگی به دنبال آن هستند. هر کس به راه و روش خاص خودش این کار را انجام می‌دهد ولی اکثر افراد جامعه براساس آموخته‌های خود از اطرافیان و قضاوت‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد، موفقیت را برای خودشان تعریف می‌کنند.

برخی کسب مال و ثروت را موفقیت می‌دانند. برخی خرید خانه و ماشین را. برخی دیگر گرفتن مدرک از دانشگاه را به عنوان موفقیت در نظر می‌گیرند. افرادی هم هستند که استخدام شدن در یک شرکت را برای خودشان موفقیت تلقی می‌کنند.

بسیاری از این افراد بعداز کسب موفقیتی که بر اساس نظرات و قضاوت‌های دیگران برای خودشان تعریف کرده‌اند، متوجه می‌شوند که مسیری که طی کرده‌اند و زحماتی در این راه متحمل شده‌اند، بیهوده بوده و حس موفقیت واقعی را تجربه نمی‌کنند. 

 

پست مرتبط: ۱۰دلیل برای یادگیری مادام العمر + سخنرانی تد درمورد سیستم آموزش

 

موفقیت در کجا تعریف می‌شود؟ چه کسی معنا، مفهوم و معیارهای موفقیت را برای ما تعریف می‌کند؟

موفقیت واژه‌ای آشناست که اکثریت قریب به‌اتفاق جامعه ادعا دارند بهترین نسخه‌ها را برای موفقیت می‌پیچند؛ اما موفقیت را چگونه معنی می‌کنند؟ معیار موفقیت را چه چیزی در نظر می‌گیرند؟

بر اساس معانی گفته‌شده در لغتنامه‌ها موفقیت، رسیدن به آرزوها و انجام کامل یک کار است. ولی اینکه انجام کدام کار و رسیدن به چه هدفی در زندگی کسب موفقیت در زندگی قلمداد می‌شود بر عهده خود فرد است.

آنچه در این میان مبهم و نامعلوم است، نداشتن معیاری برای موفقیت است.

همان‌طور که آلبرت بندورا گفته، مفهوم و معیارهای موفقیت در جوامع آن‌قدر گنگ و مبهم هستند که انسان‌ها ناگزیر از پناه بردن به قضاوت‌ها و نگاه‌های دیگران می‌شوند؛ و این اتفاق باعث سقوط و تباهی زندگی بسیاری از افراد می‌شود.

در جامعه ما اولین گام در کسب موفقیت درس خواندن و رفتن به دانشگاه است. از دیدگاه جامعه هرچقدر که تعداد مدارک دریافتی از دانشگاه‌های مختلف بیشتر باشد، موفقیت کسب شده بزرگتر است. در حالی که افراد معدودی بعد از دست یافتن به این هدف چنین احساسی بهشان دست می‌دهد.

این‌گونه می‌شود که جوانان بسیاری بعد از سال‌ها تلاش و تحصیل و گرفتن تعداد زیادی مدرک، درنهایت در تأمین نیازهای اولیه زندگی‌شان ناتوان می‌مانند.

وقتی در جامعه‌ای دور زدن قانون، یافتن میانبرهایی برای درست انجام ندادن کارها، کسب درآمد با کمترین زحمت و … معیارهایی برای موفقیت در نظر گرفته شوند و مردم به افرادی که این کارها را انجام می‌دهند، به چشم موفق نگاه کنند، ارزش‌ها و اصول انسانی زیر سؤال می‌روند و جامعه رو به تباهی می‌رود.

وقتی تعداد کتاب‌های غیردرسی مطالعه شده، میزان ساعات مطالعه روزانه، تعداد مشکلاتی که هرروز توسط یک فرد از راه و روش درست حل می‌شود، داشتن اهداف بلندمدت در جهت تعالی فرد و جامعه و … به‌عنوان معیار و مبنای موفقیت تعریف نشود، جامعه هرروز به سمت سقوط و تباهی پیش خواهد رفت.

کاری که می‌توان برای دور ماندن از این فضای مسموم انجام داد، این است که به‌دوراز قضاوت‌ها و نگاه‌های دیگران، ارزش‌ها و معیارهای خاص خود را برای کسب موفقیت در زندگی تعریف کنیم و تا جایی که امکان دارد جدا از اکثریت جامعه و قضاوت‌های آنان برای خود اهدافی را تعیین و در جهت دستیابی به آن‌ها تلاش نماییم.

اگر کتابی در جامعه پرفروش می‌شود، الزاماً کتاب خوب و به‌دردبخوری نیست.

اگر فیلمی در سینماها فروش خوبی دارد، الزاماً فیلم خوب و به‌دردبخوری نیست.

اگر فردی به‌عنوان قهرمان در جامعه پذیرفته می‌شود، الزاماً فرد موفقی نیست.

اگر رفتار و عملکردی در جامعه موردپذیرش قرار می‌گیرد، الزاماً رفتار و عملکرد صحیحی نیست.

اگر آداب‌ورسوم و طرز پوشش خاصی در جامعه فراگیر می‌شود، الزاماً آن آداب‌ورسوم و طرز پوشش درست و مناسب نیستند.

 

پست مرتبط: ۶ اقدام ضروری برای کسب موفقیت درهرکاری+سخنرانی تد درمورد تعریف موفقیت

 

خلاصه اینکه برای کسب موفقیت واقعی و رسیدن به جایگاه‌های رفیع، هرکسی باید بر اساس موقعیت، امکانات، استعدادها، علایق و توانایی‌های خود، ارزش‌ها و معیارهای خاص خودش را تعریف کند و تا جای ممکن از معیارها و ارزش‌های اکثریت دوری کند که در صورت تبعیت از اکثریت، به جایگاهی بالاتر و موفق‌تر از متوسط مردم جامعه دست نخواهد یافت.

با توجه به موارد گفته شده اولین پیش‌نیاز این کار خودشناسی است. اینکه فرد به یک شناخت همه‌جانبه‌ای از خودش دست یابد. در آینده سعی خواهم کرد پستی با این موضوع بنویسم.

پی‌نوشت: تصویر و نقل قول ابتدای متن از پیام‌های اختصاصی متمم برداشته شده است که با کلیک بر روی تصویر می‌توانید تصویر اصلی را در سایز بزرگتر مشاهده فرمایید.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

  1. مطالب و محتوای وبسایت شما فوق العاده هست به طوری که وقتی وارد میشم دیگه سخت میتونم خارج بشم و حتی کارهای دیگم نا خود آگاه عقب میفتن.

    1. از لطفت ممنونم حجت عزیز
      این موضوع کار من رو در ادامه راه سخت می‌کنه و باید سعی و تلاش بیشتری برای نوشتن یادداشت‌های وبلاگ بکنم تا وقت دوستان عزیزی چون تو موقع مراجعه به وبلاگ تلف نشه و حداقل انتظاراتتون برآورده بشه.
      موفق باشی.

  2. با سلام
    در یکی از درس‌های متمم با عنوان “میهای چیک سنت میهایی (میهالی)” کامنتی در مورد تعریف موفقیت از دیدگاه این روانشناس دیدم که به نظرم جالب آمد. میهالی موفقیت را این گونه تعریف می‌کند: “موفقیت چیزی است که به دیگران کمک می‌کند و من را خوشحال“ . طبق این تعریف وقتی تو یه کاری آدم موفقه که انجام اون کار هم حال درونیش رو خوب کنه و هم به افراد دیگه منفعت رسونده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *