داشتن مدل ذهنی متغیر لازمه رشد و بهبود زندگی

هرکدام از ما بر اساس افکار، عقاید، آموخته‌ها و تجارب گذشته خود یک مدل ذهنی مشخصی از جهان و روندهای اطراف خودمان داریم و همین مدل ذهنی است که نحوه نگرش ما به جهان هستی و اتفاقات مختلف آن را تعیین می‌کند.

اما موضوع مهم این است که این مدل ذهنی متغیر است یا ثابت؟ افرادی هستند که سبک نگاه خاصی به جهان داشته و اصرار زیادی هم بر حفظ این سبک نگاه و عدم ایجاد کوچک‌ترین تغییر در آن دارند.

اما افرادی هم هستند که مقید و وابسته به یک مدل ذهنی خاص نیستند و همواره و با هر تجربه و یا آموخته جدیدی ممکن است مدل ذهنی‌شان را در زمینه‌های مختلف تغییر دهند و یا اصلاح کنند.

آنچه اهمیت دارد این است که برای کسب موفقیت در زندگی باید آمادگی لازم را برای آموختن و انطباق دانسته‌های قبلی با آموخته‌های جدید داشت و تنها در صورت داشتن این آمادگی و مدل ذهنی مربوط به آن است که می‌توان در مسیر موفقیت گام برداشت.

درواقع آنچه برای حرکت در یک مسیر به سمت هدف موردنیاز است، داشتن مدل ذهنی آماده برای یادگیری و همچنین باور و اعتقاد به خود و توانمندی‌های خود است.

در صورت داشتن چنین مدل ذهنی‌ای، فرد قادر خواهد بود در مسیر حرکت به سمت هدف مدام در حال یادگیری بوده و در هر نقطه‌ای که نیاز باشد، موارد لازم را آموخته و مسیر خود را بر اساس آموخته‌های جدید اصلاح کند.

انسان درصورتی‌که احساس کند، هر آنچه را که لازم است آموخته و آماده دستیابی به خواسته‌هایش است و بعد از مقطعی دیگر نیازی به یادگیری و آموزش ندارد و در نهایت دانسته‌ها و اعتقادات خود را قطعی و مطلق فرض کند، در این صورت مقدمات شکست خود را فراهم کرده و نخواهد توانست به اهداف عالی خود دست یابد.

یکی از نیازمندی‌های اصلی موفقیت این است که فرد ایمان و اعتقاد به این داشته باشد که در موضوع و زمینه مورد نظر آن‌قدر که باید خوب نیست و همواره در پی آموزش و یادگیری در آن زمینه باشد.

وقتی‌که فرد فارغ از سازگاری یا ناسازگاری اطلاعات دریافتی با اطلاعات و آموخته‌های قبلی‌اش، همواره آماده دریافت و یادگیری مطالب و موضوعات جدید باشد و به‌خوبی توان تحلیل، بررسی و آنالیز آن‌ها را داشته باشد و آنچه را که با ارزش‌ها و معیارهایش هم‌راستا باشد بپذیرد، در این صورت است که شانس دستیابی به بزرگ‌ترین فرصت‌ها را برای رشد و موفقیت برای خود مهیا خواهد کرد.

بنابراین لازمه موفقیت در رسیدن به اهداف علاوه بر دارا بودن مدل ذهنی متغیر و در حال رشد و بهبود، داشتن فکری باز برای مسائل و موضوعات حتی برخلاف آموخته‌های قبلی و در نقد و نقض آن‌ها و درنهایت تفکر و تعمق در آن مسائل و گرفتن بهترین تصمیم در لحظه است.

البته همان‌طور که از عبارت مدل ذهنی برمی‌آید، تنها یک مدل است که هیچ‌وقت کامل و بی‌نقص نخواهد بود. بلکه با جستجوگری و تلاش، باید سعی کرد که آن را در مراحل و مقاطع مختلف زندگی بهبود داد تا درنهایت در هر مقطعی، مدل ذهنی بهبودیافته‌تری در اختیار داشته باشیم و بر اساس آن در جهت درست و مناسبی حرکت کنیم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

حقیقتی در مورد موفقیت و مسیر رسیدن به آن

قضاوت بر اساس نتیجه تصمیمات یا روش تصمیم گیری ؟

راهکاری برای رضایت بیشتر از زندگی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *