عوامل تأثیرگذار بر افراد که نباید نادیده گرفته شوند

عوامل تأثیرگذار بر افراد

یکی از کتاب‌هایی که اخیراً مطالعه کردم و به نظرم حاوی نکات بسیار مفید و ارزشمندی بود، کتاب اثرمرکب نوشته دارن هاردی است. مطالعه این کتاب برای هرکسی با هر حرفه و شغلی و در هر جایگاهی می‌تواند بسیار آموزنده و تأثیرگذار باشد.

نویسنده در بخشی از کتاب به عوامل تأثیرگذار بر افراد اشاره کرده و آن‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کند:

  • ورودی‌ها
  • ارتباطات
  • محیط

در ادامه با توجه به اهمیت موضوع و بر اساس مطالب ارائه‌شده در کتاب و برداشت‌های خودم، هرکدام از موارد را توضیح می‌دهم.

ورودی‌ها

ورودی‌ها شامل همه آن چیزهایی است که مغزتان را با آن‌ها تغذیه می‌کنید. ورودی‌ها بر تفکرات و عملکرد ذهنی شما بسیار تأثیرگذار هستند.

با توجه به اینکه بسیاری از ورودی‌ها، ناخودآگاه و به‌صورت غیرارادی دریافت می‌شوند، کنترل آن‌ها بسیار سخت بوده و کاری پیچیده و دشوار است.

برای کنترل ورودی‌ها لازم است حواستان به آنچه می‌شنوید و می‌بینید باشد و تا حد امکان مراقب ورود اطلاعات و دیتای بی‌ربط و مخرب به مغزتان باشید.

به گفته دارن هاردی مغز برای این طراحی نشده است که شمارا خوشحال کند. مغزتان فقط یک دستور کار دارد: بقا. این عضو مهم بدن همیشه منتظر نشانه‌های «کمبود و حمله» است و برنامه‌ریزی‌شده است تا در جست‌وجوی چیزهای منفی باشد.

علاقه و اشتیاق انسان‌ها به پیگیری حوادث، اطلاع از اخبار ناگوار و مشاهده تصاویر ناراحت‌کننده نیز ریشه در این ویژگی مغز دارد.

البته رسانه‌ها نیز به‌خوبی از این موضوع آگاه بوده و همواره مخاطبان خود را با انواع و اقسام اخبار ناراحت‌کننده و تصاویر حوادث و اتفاقات ناگوار بمباران می‌کنند.

حتی تبلیغ‌های تلویزیونی هم تلاش دارند تا بیشتر بر ترس‌ها، خطرات و کمبودها تکیه کرده و از آن برای به وجود آوردن احساس نیاز در مخاطبان استفاده کنند.

با توجه به اینکه انسان توانایی تغییر خصوصیات فیزیولوژیکی بدن را ندارد، تنها کاری که می‌توان انجام داد، داشتن حساسیت بالا نسبت به اطلاعات و دیتاهای ورودی به مغز است.

بر این اساس لازم است همواره هوشیار و فعال باشید تا اجازه ندهید ورودی‌های مخرب و مضر وارد مغزتان شود.

برای مثال فردی که بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز پیگیر انواع و اقسام اخبار و اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های مختلف است، عملاً در حال جذب اطلاعات مخرب و مضر به مغز و گذاشتن تأثیر منفی بر عملکرد اعصاب و روان خود از این طریق است.

آنچه از صبح تا شب می‌شنوید و می‌بینید، به‌عنوان ورودی مغزتان عمل کرده و تأثیرات مهمی بر عملکرد آن می‌گذارد.

درصورتی‌که احساس خطر یا ترس بر فرد غلبه کند، احساسات بر عملکرد و فرمان‌های مغزی غلبه می‌کنند و این باعث رفتارها و عملکردهای غیرمنطقی خواهد شد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت کنترل هرچه بهتر عملکرد مغزی و تمرکز حداکثری، کنترل ورودی‌های مغز به بهترین شکل ممکن است.

ارتباطات

گروه مرجع شما، حدود ۹۵ درصد از موفقیت یا شکستتان را در زندگی تعیین می‌کند.

«دیوید مک‌کللند»

بیشتر وقتتان را با چه کسانی می‌گذرانید؟ چه آدم‌هایی را بیشتر تحسین می‌کنید؟ آیا این دو گروه دقیقا یکسان هستند؟

هر فردی میانگین پنج نفری تبدیل می‌شود که بیشتر وقتش را با آن‌ها می‌گذراند. شما می‌توانید با بررسی آدم‌های اطرافتان، کیفیت سلامتی، نگرش و درآمدتان را بگویید.

اطرافیان هر فرد به مرور بدون اینکه فرد متوجه باشد بر روی تمامی رفتارهای او اعم از رژیم غذایی، ساعات خواب، میزان مطالعه، ارزش‌ها و سایر رفتارها، تاثیر می‌گذارد و آن رفتارها را در او ماندگار می‌کند.

بنابراین گام مهم دیگر در جهت کنترل عوامل تأثیرگذار بر خودتان، انتخاب درست اطرافیان و گروه‌های مرجع بر اساس اصول و اهداف مشخص است تا بتوان به‌خوبی در جهت دستیابی به موفقیت حرکت کرد.

ازنظر جیم ران برای این کار لازم است ارتباطات با افراد مختلف ارزیابی و طبقه‌بندی شوند. این طبقه‌بندی در سه دسته صورت می‌گیرد:

  • افرادی که باید روابط با آن‌ها قطع شود.
  • افرادی که ارتباطات با آن‌ها باید محدود شود.
  • افرادی که ارتباطات با آن‌ها باید توسعه یابد.

با توجه به این نکته که تأثیر روابط روی افراد هم قوی و هم نامحسوس است، با دسته‌بندی همه دوستان، آشنایان و اطرافیان در این سه گروه و اقدام بر اساس آن، می‌توان گامی مهم در جهت کنترل تاثیرپذیری از اطرافیان و کیفیت آن برداشت.

برای کسب موفقیت درزمینه موردعلاقه‌تان همواره سعی کنید به دنبال برقراری ارتباط با آدم‌های مثبتی باشید که همان موفقیتی را دارند که شما می‌خواهید در زندگی‌تان به دست آورید.

هرگز از کسی که نمی‌خواهید جایتان را با او عوض کنید، مشاوره نگیرید.

«دارن هاردی»

محیط

عامل بعدی محیط است که عوامل قبلی هم بر کیفیت آن مؤثر هستند. تغییر محیط، چشم‌اندازتان را تغییر می‌دهد.

محیط شامل تمامی عوامل تأثیرگذار موجود در اطراف شما می‌شود که شامل شرایط محیط کار و زندگی است.

برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف لازم است که محیطی بسیار مثبت و سازنده برای خودتان به وجود آورید و کلیه عوامل مزاحم و منفی را از آن حذف کنید. زندگی در محیطی آرام و به‌دور از استرس و تنش برای این منظور می‌تواند بسیار مفید باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، وقتی محیطی را برای پشتیبانی از اهداف‌تان به وجود می‌آورید، در زندگی چیزهایی را به دست خواهید آورد که می‌پذیرید و فکر می‌کنید شایسته‌شان هستید.

جمع‌بندی

براساس کتاب اثرمرکب دارن هاردی گفته شد، عوامل خارجی تأثیر بسیار زیادی بر رفتار، عملکرد و موفقیت افراد در زمینه‌های مختلف دارند. این عوامل که شامل ورودی‌ها، ارتباطات و محیط هستند، بایستی همواره مدنظر قرارگرفته و ملاحظات و اقدامات لازم در خصوص پایش و پالایش آن‌ها انجام شود.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

اولین شرط دستیابی به اهداف

۴ مهارت ساده برای موفقیت در ارتباطات اجتماعی

بهترین روش دستیابی به موفقیت

یک پیشنهاد برای ترک عادات بد و ایجاد عادات خوب

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *