عادت هفتم از هفت عادت مردمان مؤثر

هفت عادت مردمان مؤثر

قبلاً در پستی خلاصه‌ای از کتاب هفت عادت مردمان مؤثر نوشته استفان کاوی را نوشتم. هفت عادت گفته‌شده در این کتاب، عادت‌هایی مهم و تأثیرگذار در زندگی هستند که لازم است هرکسی که می‌خواهد به موفقیت برسد، این موارد را تک‌به‌تک موردتوجه قرار داده و رعایت کند.

من هم هرچند وقت یک‌بار این عادت‌ها را مرور کرده و برای خودم یادآوری می‌کنم تا همواره آن‌ها را رعایت کنم و در زندگی‌ام به کار ببندم.

هفت عادت مردمان مؤثر

هفت عادت گفته‌شده در این کتاب به ترتیب عبارت‌اند از:

  • اهل عمل بودن
  • عاقبت‌اندیش بودن
  • اولویت را به کارهای مهم دادن
  • برد برد فکر کردن
  • سعی داشتن در درک دیگران بیش انتظار خودتان
  • مشارکت و همکاری کردن
  • تیز کردن اره

 

عادت هفتم

یکی از عادت‌هایی که اخیراً متوجه شده‌ام به‌خوبی به آن عمل نمی‌کنم و از آن غافل شده‌ام، عادت هفتم یعنی همان تیز کردن اره است.

منظور از عادت تیز کردن اره، تأمین نیازمندی‌ها و پیش‌نیازها در راه رسیدن به یک هدف مشخص است. در صورتی‌که برخی از امور مهم در مسیر رسیدن به هدف رعایت نشوند، به این معنی است که اره به خوبی تیز نمی‌شود.

نمونه‌ای از تیز نکردن اره

برای مثال فردی که معلم خوب و ماهری است، وقتی‌که درزمینه کاری خود به موفقیت‌هایی دست‌یافت و ترافیک کاری و مشتریانش بیش حد انتظارش شد، دیگر فرصتی برای مطالعه و تحقیق پیدا نمی‌کند و به‌مرور جایگاه و موقعیت خود را از دست می‌دهد.

اگر به این معلم بگویید که زمانی را در طول شبانه‌روز برای مطالعه اختصاص دهد، به شما پاسخ خواهد داد که فرصتی برای این کار ندارد.

افراد موفق زیادی هستند که در زندگی‌شان مخصوصاً بعد از رسیدن به یک موفقیت از این عادت غافل می‌شوند و یا آن‌قدر درگیر تلاش برای دستیابی به هدف خاصی می‌شوند که از اصل بازمی‌مانند.

نویسنده‌ای که مطالعه نمی‌کند، وکیلی که قانون نمی‌خواند، ورزشکاری که فقط مسابقه می‌دهد و خبری از تمرین نیست، مهندسی که فقط کار فنی می‌کند و دیگر هیچ استاندارد و نشریه تخصصی مطالعه نمی‌کند، همگی جزو کسانی هستند که از عادت هفتم مردمان مؤثر غافل هستند.

مشکلی که من دارم

من هم اخیراً متوجه شده‌ام که بیش‌ازاندازه مشغول عمل کردن به یک برنامه مشخص هستم و به دلیل ترافیک بالای کاری از بعضی کارها که برایم ضروری و در موفقیت‌های آینده‌ام تأثیرگذار هستند، غافل شده‌ام.

برای مثال مدتی است که آن‌قدر مشغول مطالعه و نوشتن هستم که فرصتی برای ورزش پیدا نمی‌کنم.

سرچ کردن در موتورهای جستجو و مطالعه مقالات و متن‌های تخصصی ازجمله زمینه‌هایی است که اخیراً وقت کمی به آن اختصاص می‌دهم و این باعث می‌شود به‌مرور از دانش روز و مقالات تخصصی غافل شوم.

البته این موضوع در کوتاه‌مدت تأثیر اصلی را نشان نخواهد داد ولی به‌مرور و بعد از مدتی متوجه قصور و عملکرد نامناسب خودم در حوزه‌های مشخص خواهم شد.

دامی برای افراد موفق

افراد موفق زیادی را دیده‌ام که بعد از رسیدن به موفقیت، آن‌قدر سرشان شلوغ می‌شود و به حدی ترافیک کاری‌شان زیاد می‌شود که حتی برای نیم ساعت مطالعه هم در طول یک هفته فرصت پیدا نمی‌کنند.

این افراد شاید بتوانند در موقعیت فعلی‌شان بمانند و تثبیت شوند، ولی بعد از مدتی متوجه خواهند شد که آن پیشرفت و رشد قبلی را ندارند.

توصیه نهایی

برای این‌که دچار این خطا و مشکل نشوید، بهتر است که برنامه روزانه و هفتگی‌تان را به‌صورت کامل و جامع تنظیم کرده و به درستی اولویت‌بندی کنید. هرچند وقت یک‌بار هم فعالیت‌هایتان را مرور کنید تا بعداً به مشکل برنخورید.

برای من ورزش و پیاده‌روی روزانه جزو برنامه‌های روزانه‌ام هست ولی مشکل آنجاست که با افزایش ترافیک کاری و کم‌آوردن زمان برای کارهای دیگر، پایین‌ترین اولویت را برای ورزش قائل شده و اولین کاری که انجام می‌دهم، حذف آن از برنامه روزانه‌ام هست و به‌مرور این کار به یک عادت همیشگی تبدیل می‌شود.

بنابراین همیشه حواستان به برنامه‌های روزانه و هفتگی‌تان باشد تا اره‌تان بیش‌ازاندازه کند نشود و به بهترین شکل ممکن و در سریع‌ترین زمان بتوانید درخت‌ها را ببرید.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

افکار و عادت‌های محدودکننده

۴ مهارت ساده برای موفقیت در ارتباطات اجتماعی

حکایت کتاب‌های خوانده نشده کتابخانه من

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *