۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

امروزه با توسعه دسترسی به اینترنت و فضای دیجیتال در کشور و پیشرفت چشمگیر تکنیک‌ها و روش‌های بازاریابی و فروش دیجیتال، حجم تقاضا برای تولید محتوای اصیل و تأثیرگذار رو به رشد است. همچنین روزبه‌روز تأثیر و نقش محتوا در فضای تجاری و کسب‌وکارها بیشتر می‌شود. در این میان تولیدکنندگان محتوا در تلاش هستند تا بتوانند نیازها و تقاضای بازار را تأمین کنند. هدف اصلی بسیاری از آنان انجام کار با بالاترین کیفیت و تأمین رضایت حداکثری کارفرمایان و کسب سهم بیشتری از بازار موجود است.

یکی از ملزومات موفقیت در هر شغلی کسب توانمندی‌ها و مهارت‌های موردنیاز آن شغل خاص هست که بسیاری از این تخصص‌ها با انجام مداوم و منظم کارهای خاص که گاها به عادات روزمره در آن زمینه خاص تبدیل می‌شوند، به دست می‌آید.

تولیدکنندگان موفق محتوا هم از این قاعده مستثنا نبوده و یک سری عادات و برنامه‌ریزی‌های روزانه دارند که نقش مهمی در موفقیت آن‌ها در حوزه تخصصی خودشان دارد. ازاین‌رو بامطالعه مقالات متعدد در این زمینه، عادات مهم، تأثیرگذار و مشترک افراد موفق این حوزه را گردآوری کرده‌ام که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم.

۱. مطالعه روزانه حداقل یک مقاله تخصصی در زمینه تولید محتوا

روزانه مقالات و مطالب متعددی در زمینه تولید و بازاریابی محتوا در مجلات، نشریات و فضای وب منتشر می‌شود. افراد موفق حوزه تولید محتوا سعی می‌کنند روزانه حداقل یکی از این مقالات معتبر را مطالعه کنند تا با استفاده از آموخته‌های حاصل از آن‌ها علم و آگاهی‌شان را به‌روز کرده و استراتژی‌ها و تکنیک‌های تولید محتوای خود را به‌روزرسانی کنند.

۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

۲. مطالعه حداقل یک مقاله تخصصی مرتبط با صنعت مورد فعالیت

برای فعالیت موفق و اثربخش در زمینه تولید محتوای یک صنعت خاص، لازم است فرد فعال در این زمینه به‌خوبی از روندها و رویدادهای جاری آن صنعت مطلع باشد.

یکی از نیازمندی‌های تولید محتوا توانایی پیش‌بینی روندها و رویدادهای آینده صنعت است. به همین منظور یک تولیدکننده موفق محتوا بایستی همواره در جریان تغییرات و پیشرفت‌های مربوط به آن صنعت خاص باشد که این هدف جز با مطالعات منظم و روزانه اخبار و مقالات تخصصی میسر نخواهد بود.

۳. داشتن یک برنامه منظم نوشتن روزانه

برای تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده موفق محتوا، لازم است هرروز در ساعات مشخص و بر اساس برنامه تعیین‌شده پشت میز کارتان نشسته و بنویسید.

توصیه‌های زیادی برای سحرخیزی و نوشتن صبحگاهی وجود دارد ولی انجام این کار شاید برای همه افراد بازدهی و نتیجه یکسانی در پی نداشته باشد.

بهترین روش، شناسایی ساعاتی از شبانه‌روز است که فرد در آن بیشترین کارایی و بازدهی ذهنی و فکری را دارد. این زمان می‌تواند برای بعضی از افراد صبح زود و برای برخی دیگر ساعات پایانی شب باشد. نوشتن در این ساعات بیشترین نتایج مثبت را در پی خواهد داشت.

افراد موفق در زمینه تولید محتوا همه‌روزه و بدون استثنا در ساعات مشخص‌شده می‌نویسند. البته لازمه دستیابی به نتایج چشمگیر، انجام این کار به‌صورت مداوم و منظم است و نبایستی برای انجام این کار منتظر الهام و رسیدن ایده تازه بمانید؛ در این صورت امکان دارد تا چند روز نتوانید بنویسید.

۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

۴. سخاوتمند بودن

تولیدکنندگان موفق محتوا صرفاً باهدف تولید محتوا و یا به‌روزرسانی وبلاگ نمی‌نویسند، بلکه هدف اصلی آن‌ها از نوشتن کمک به دیگران و پاسخ دادن به نیازها و سؤال‌های آنان است.

نوشتن برای کمک به افراد بسیار جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر از نوشتن برای کسب درآمد است؛ بنابراین رعایت این نکته علاوه بر اینکه کار تولید محتوا را به یک فرایند جذاب روزانه تبدیل می‌کند بلکه باعث خواهد شد شما در این زمینه پیشرفت خوب و سریعی داشته باشید.

۵. حفظ تعادل بین نوشتن و خواندن

مغز ما برای داشتن بازدهی بالا جهت تولید محتوا، نیاز به خوراک دارد و خوراک مغز برای نوشتن، مطالعه است؛ بنابراین لازمه هرچه بهتر نوشتن و داشتن خلاقیت در تولید محتوا، مطالعات منظم و مداوم روزانه است. این مطالعات می‌تواند شامل وبلاگ‌ها و کتاب‌های تخصصی و یا عمومی باشد.

۶. حذف نکردن مطالب نوشته‌شده

یکی از اقدامات مفیدی که در حین نوشتن می‌توان انجام داد این است که مطالبی را که در هنگام ویرایش و یا بازنویسی قصد دارید حذف کنید، از فایل اصلی بریده و در فایل دیگری که برای همین منظور ایجاد کرده‌اید، ذخیره کنید.

این کار باعث خواهد شد مطالب و محتوایی را که بر اساس تفکراتتان نوشته‌اید همیشه داشته باشید و بعداً در جای دیگر از آن استفاده کرده و یا در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را منتشر کنید. همچنین این کار می‌تواند موجب شود که مقاومت درونی‌تان در هنگام ویرایش نوشته و قتل کلمات کاهش یابد و راحت‌تر و بهتر بتوانید به حذف بخش‌های اضافی نوشته‌تان اقدام کنید.

پیشنهاد می‌کنم که این فایل را در یک محل با دسترسی آسان ذخیره کنید و سعی کنید همیشه در حین نوشتن باز باشد.

۷. شبکه‌سازی

به نظر می‌رسد بسیاری از تولیدکنندگان محتوا افرادی درون‌گرا هستند و به همین دلیل شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط با تعداد زیادی از افراد برایشان کاری سخت و چالش‌برانگیز است و ترجیح می‌دهند بر اساس ایده‌ها، معلومات و توانایی‌های خودشان عمل کرده و تا حد ممکن از ارتباطات کاری غیرضروری پرهیز نمایند. درحالی‌که یکی از عوامل مهم موفقیت در زمینه تولید محتوا، ایجاد شبکه و ارتباطات مفید و مؤثر با فعالین این حوزه و به اشتراک گذاشتن محتوای تولیدشده با آنان و همچنین قرار گرفتن در جریان مطالب و مقالات و روندهای جاری است.

لازم است برای تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده محتوای موفق، از هر موقعیتی برای توسعه شبکه ارتباطات و روابط خود بهره بگیرید و حداکثر استفاده را از این کار بکنید.

۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

بهتر است این نکته را هم مدنظر داشته باشید که کیفیت ارتباطات بسیار مهم‌تر از کمیت آن هست و سعی کنید کیفیت ارتباطات خودتان را در این شبکه‌ها افزایش دهید.

۸. استفاده از دیتا و اطلاعات برای بهبود کیفیت محتوا

تولیدکنندگان موفق محتوا معمولاً توجه خاصی به اطلاعات و گزارش مراجعات و بازدیدهای انجام‌شده از وب‌سایتشان دارند. آن‌ها این اطلاعات را نه‌تنها برای بررسی کیفیت محتوای منتشرشده بلکه برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در مورد انتشار پست‌های بعدی هم مورداستفاده قرار می‌دهند.

برای تولید محتوای تأثیرگذار لازم است که به تعداد و روند تغییرات مراجعات به پست‌های با موضوعات مختلف هم توجه کرده و در صورت نیاز از آزمون‌های A/B برای مشخصه‌های مختلف وب‌سایت استفاده کنید.

۹. انتشار محتوای مفید و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی

امروزه اکثریت افراد جامعه و شرکت‌ها و برندهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی حضورداشته و فعالیت می‌کنند. تولیدکنندگان موفق محتوا، با انتشار محتوای تولیدی‌شان در این فضاها علاوه بر جذب و هدایت مخاطب به فضای اختصاصی خودشان، جایگاهی ویژه در زمینه تخصصی خود به دست آورده و برند شخصی‌شان را می‌سازند. این کار تأثیر خوبی هم بر بازاریابی برای مهارت‌ها و تخصص‌هایشان دارد.

۱۰. یادداشت‌برداری

در کنار همه موارد گفته‌شده، داشتن یک دفترچه یادداشت یا یک نرم‌افزار مناسب برای یادداشت‌برداری بر روی گوشی تلفن همراه از ضروریات است.

تولیدکنندگان موفق محتوا همواره و در همه حال یک ابزار یادداشت‌برداری در دسترس خود دارند و در حین مطالعه، انجام کار، وبگردی، گردش، استراحت یا هر زمان دیگری به‌محض اینکه ایده، مطلب و یا نکته جالبی به ذهنشان رسید یادداشت‌برداری می‌کنند تا بعدها از آن استفاده کنند.

جمع‌بندی

مقالات و نوشته‌های مختلفی با موضوع معرفی عادات و کارهای روزمره تولیدکنندگان موفق محتوا نوشته و منتشر شده است. ۱۰ عادت گفته‌شده در این مقاله که عبارت‌اند از

  • مطالعه روزانه حداقل یک مقالهٔ تخصصی در زمینه تولید محتوا
  • مطالعه حداقل یک مقالهٔ تخصصی مرتبط با صنعت مورد فعالیت
  • داشتن یک برنامه منظم نوشتن روزانه
  • سخاوتمند بودن
  • حفظ تعادل بین نوشتن و خواندن
  • حذف نکردن مطالب نوشته‌شده
  • شبکه‌سازی
  • استفاده از دیتا و اطلاعات برای بهبود کیفیت محتوا
  • انتشار محتوای مفید و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی
  • یادداشت‌برداری

گلچینی از عادات گفته‌شده و پرتکرار در این مقالات و نوشته‌ها بودند. علاوه بر موارد گفته‌شده، برای موفقیت در زمینه تولید محتوا لازم است اصول مربوط به توسعه و انضباط فردی نیز مدنظر قرارگرفته و رعایت شوند.

 

مطالب مرتبط:

این روزها همه تولیدکننده محتوا هستند، شما چطور؟

توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

تولید محتوای متمایز

نقش تولیدکننده محتوا در کسب و کارها

تیتر اصلی معرف محتوای شماست

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *