روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا

روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی

امروزه با توسعه شبکه اینترنت در نقاط مختلف دنیا و همچنین کشور ما و دسترسی اکثر مردم به فضای وب و شبکه‌های اجتماعی، اهمیت تولید و بازاریابی محتوا چندین برابر شده است و حضور کسب‌وکارها در این فضا روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود.

به دلیل حضور اکثریت مردم در فضای وب و توجه و وقتی‌ که در این فضا صرف می‌کنند، عملاً محتوایی که تولید و منتشر می‌شود، درصورتی‌که موردتوجه مخاطبان قرار گیرد، از پتانسیل بالایی برای تأثیرگذاری بر سلایق، علایق و انتخاب‌های آنان برخوردار است.

ازاین‌رو و با توجه به پتانسیل موجود، بسیاری از افراد به‌جای فعالیت فیزیکی ترجیح می‌دهند با فعالیت در فضای وب و از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا کسب درآمد کنند.

این روزها با توجه به استقبال مردم از انواع مختلف محتوا بر اساس نیاز و علاقه خود، روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا وجود دارد که در این مقاله سعی می‌کنم به متداول‌ترین آن‌ها اشاره‌کنم.

اولین گام در همه این روش‌ها ایجاد یک وبلاگ و یا وب‌سایت شخصی و جذب مخاطب از طریق تولید محتوای جذاب، مفید و کاربردی است. بعدازآن با توجه به تعداد مخاطبان، ترافیک سایت و رتبه آن در موتورهای جستجو، می‌توان از روش‌های مختلفی کسب درآمد کرد.

۱. بازاریابی واسطه‌ای

درصورتی‌که شما محصولی برای فروش ندارید، می‌توانید از طریق بازاریابی واسطه‌ای (Affiliate Marketing) کسب درآمد کنید.

در این روش شما یک محصول را به مخاطبان خودتان پیشنهاد می‌دهید و لینک فروش آن را بر روی وبلاگتان قرار می‌دهید و به ازای هر فروش، درصدی از مبلغ پرداختی توسط مشتری به‌حساب شما واریز می‌شود.

 

پست مرتبط: روش‌های کسب درآمد با بازاریابی محتوا: مزایا و معایب بازاریابی واسطه‌ای

 

۲. کتاب دیجیتال

کتاب الکترونیک (Ebook) یک محتوای دیجیتال است که قابلیت مطالعه به‌صورت آفلاین و بر روی انواع ابزارهای الکترونیکی ازجمله رایانه، تبلت، گوشی تلفن همراه و کتاب‌خوان را دارد و این موضوع باعث می‌شود که موردعلاقه و استقبال مخاطبان قرار گیرد.

درصورتی‌که درزمینه تخصصی خودتان و برای حل مشکل مخاطبانتان کتاب الکترونیک تهیه کرده و برای فروش بر روی وبلاگتان قرار دهید، می‌توانید درآمد خوبی از این طریق کسب کنید.

هرچقدر مشکلی که کتاب الکترونیکی از مخاطبان حل می‌کند، بزرگ‌تر و فراگیرتر باشد، قیمت کتاب و میزان فروش شما هم بیشتر خواهد بود.

امکان تلفیق این روش با روش قبلی هم وجود دارد. به این صورت که شما یک کتاب الکترونیک تهیه کرده و به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید و در آن بر اساس راه‌حل‌هایی که برای حل مشکلات آن‌ها ارائه می‌کنید، لینک خرید محصولات مناسب و مرتبط با آن‌ها را هم قرار دهید.

در این صورت مخاطبان هم از آن استقبال خواهند کرد.

سعی کنید موضوع کتاب و مشکلی که درصدد رفع آن هستید، مرتبط با زمینه تخصصی خودتان و موضوعات موردعلاقه مخاطبانتان باشد.

همچنین همواره به این موضوع توجه داشته باشید که کتاب الکترونیک برای کمک به مخاطبان شما تولید و عرضه می‌شود و هرچقدر که بیشتر بتوانید از این طریق به آنان کمک کنید، سود بیشتری نصیبتان خواهد شد.

۳. کتاب صوتی

کتاب صوتی بهترین ابزار برای کسانی است که وقت و تمرکز کافی برای خواندن کتاب فیزیکی یا الکترونیک ندارند و می‌توانند با گوش دادن به فایل‌های صوتی در زمان‌های خالی‌شان آموخته‌های زیادی داشته باشند.

با توجه به اینکه مردم در موقعیت‌های مختلف که نیازی به تمرکز بالا ندارند می‌توانند با گوش دادن به کتاب صوتی مطالب جدید یاد بگیرند، از این نوع محتوا استقبال می‌کنند.

شما هم با این روش می‌توانید اطلاعات موردنظرتان را برای حل مشکلات مخاطبانتان به آن‌ها انتقال دهید.

کتاب صوتی یکی از پرطرفدارترین شکل محتوای این روزهاست.

۴. کتاب فیزیکی

وبلاگ‌ها برای کسانی که دوست دارند کتاب بنویسند، بهترین ابزار هستند. افرادی که با نوشتن و انتشار پست‌های روزانه به‌صورت مداوم در حال جذب مخاطب و طرفدار هستند و درنهایت محتوای تولیدی خود را به‌صورت کتاب فیزیکی منتشر کرده و با استقبال فراوانی هم مواجه می‌شوند.

ازجمله افراد موفق در این زمینه می‌توان به سث گادین اشاره کرد که بر اساس محتوای تولیدی خود بر روی وبلاگش، چندین کتاب منتشر کرده و با استقبال کم‌نظیری هم مواجه شده است.

با نوشتن و انتشار تدریجی مطالب کتاب مدنظرتان در وبلاگ، علاوه بر اینکه مشتریان زیادی برای زمان چاپ و فروش کتاب پیدا می‌کنید بلکه به‌مرور با همکاری و نظردهی مراجعین وبلاگ می‌توانید محتوای کتاب را اصلاح‌کرده و بهبود دهید.

۵. ویدئو

یکی از فرمت‌های محتوا که امروزه مورد استقبال مردم قرارگرفته، محتوا از نوع تصویری است. ویدئوها می‌توانند حاوی محتوای آموزشی و یا سرگرم‌کننده باشند.

شما می‌توانید با برگزاری سمینار و یا کلاس‌های آموزشی، ویدئوی آن‌ها را در وبلاگتان به فروش بگذارید.

۶. حق عضویت

روش دیگر کسب درآمد از طریق تولید محتوا، دریافت حق عضویت برای دسترسی به محتواهای موردنظر مخاطبان است.

این محتوا می‌تواند تصویری، صوتی و یا فایل PDF باشد.

درصورتی‌که پرداخت حق عضویت به‌صورت ماهانه باشد، می‌توانید درآمد زیادی از این راه کسب کنید.

۷. تبلیغات کلیکی

این روش مشابه روش بازاریابی واسطه‌ای است ولی الزاماً به فروش منتهی نمی‌شود بلکه شما با اختصاص فضایی برای تبلیغ یک محصول خاص، به ازای هر کلیکی که بر روی لینک این تبلیغ انجام می‌شود و افراد به صفحه موردنظر هدایت می‌شوند، مبلغی در حساب شما شارژ می‌شود.

این روش کسب درآمد شاید برای مخاطبان دائمی وبلاگ خوشایند نباشد. برای همین بسیار مهم است که این نوع تبلیغ‌ها مرتبط با موضوع اصلی وبلاگ بوده و ملاحظات اخلاقی و مفید بودن آن‌ها برای مخاطبان در نظر گرفته شود.

۸. تبلیغات پولی

درصورتی‌که وبلاگ یا وب‌سایت شما از ترافیک قابل‌توجهی برخوردار است و روزانه مراجعین زیادی دارید، می‌توانید از این روش برای کسب درآمد استفاده کنید.

در این نوع تبلیغ بر اساس قراردادی که با برند و یا شرکتی خاص می‌بندید، برای مدت‌زمان مشخصی با قرار دادن بنر مربوط به برند و یا محصول آن شرکت در فضای تعیین‌شده در وبلاگ یا وب‌سایتتان تبلیغ انجام می‌دهید.

در این روش شما نسبت به روش‌های بازاریابی واسطه‌ای و تبلیغات کلیکی از آزادی عمل بیشتری در انتخاب شرکت و محصول برای تبلیغ برخوردار هستید و درآمد زیادی نیز کسب خواهید کرد.

ولی هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند که بایستی به‌دقت موردبررسی قرار گیرند.

۹. خبرنامه‌های پولی

در این روش شما در قبال تهیه و ارسال خبرنامه‌های تخصصی، مبلغی از مخاطب دریافت می‌کنید. این خبرنامه‌ها می‌توانند به‌صورت الکترونیکی و یا کاغذی باشند.

معمولاً اطلاعات تخصصی که در این خبرنامه‌ها ارائه می‌شوند بسیار تخصصی بوده و به‌راحتی قابل‌دستیابی نیست. به همین دلیل افراد حاضرند برای دریافت این نوع اطلاعات مبلغی پرداخت کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

این نوع خبرنامه‌ها معمولاً به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شوند و به هر میزان که دارای اطلاعات مفید و کاربردی باشند، بیشتر مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

۱۰. برگزاری وبینار

اگر شما در یک زمینه به‌عنوان متخصص شناخته شوید و مورد اعتماد مخاطبانتان باشید، افراد علاقه‌مند خواهند بود تا سؤالات و مشکلاتشان را با شما در میان گذاشته و از شما مشاوره بگیرند.

در این صورت شما می‌توانید با برگزاری وبینار در قبال دریافت مبلغی از هرکدام از شرکت‌کنندگان درآمد خوبی کسب کنید.

معمولاً در وبینار اطلاعاتی ارائه می‌شود که در وب‌سایت و یا وبلاگ قابل‌دسترسی نیست.

۱۱. تولید نرم‌افزار

شما می‌توانید با تولید نرم‌افزارهای مرتبط با حوزه تخصصی خودتان و عرضه آن در وبلاگ کسب درآمد کنید.

شاید شما تخصص تولید نرم‌افزار نداشته باشید ولی می‌توانید این کار را برون‌سپاری کرده و از این طریق درآمد خوبی کسب کنید.

تولید نرم‌افزار اختصاصی علاوه بر کسب درآمد می‌تواند باعث افزایش اعتبار برند شما و جلب اعتماد و توجه مخاطبانتان شود.

۱۲. محصولات فیزیکی

بازاریابی و فروش محصولات فیزیکی روش دیگر کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتواست.

امروزه سایت‌های مختلفی برای فروش کالاها و محصولات به‌صورت اینترنتی وجود دارند. ولی شما هم می‌توانید محصول خودتان را از طریق وبلاگ اختصاصی به فروش برسانید.

تفاوت فروش محصولات الکترونیکی با فروش محصولات فیزیکی در این است که محصولات فیزیکی برای فروش نیاز به هماهنگی‌های لازم برای بسته‌بندی و ارسال هم دارند.

۱۳. فروش وب‌سایت

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از طریق فروش دامنه است. درصورتی‌که وب‌سایت شما یک وب‌سایت معروف و پرترافیک باشد، می‌توانید با فروش آن درآمد قابل‌توجهی کسب کنید.

۱۴. فروش مقاله

شما با تولید و فروش مقالات تخصصی می‌توانید به دو هدف مهم دست پیدا کنید.

یکی از این اهداف کسب درآمد است که با فروش مقالات حاصل می‌شود. هدف دوم افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت است که از طریق لینک‌هایی که از طریق سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شود، محقق می‌گردد.

علاوه بر این تولید مقالات باعث افزایش اعتبار شما در نزد مخاطبانتان خواهد شد.

۱۵. کار فریلنسری

درصورتی‌که به‌صورت تخصصی و منظم در یک زمینه خاص فعالیت کرده و محتوای مفید و کاربردی تولید کنید، به‌مرور توسط دیگران شناخته‌شده و به‌نوعی برای توانایی‌ها، مهارت‌ها و استعدادهای خودتان بازاریابی می‌کنید.

به‌این‌ترتیب بعد از مدتی افرادی برای گرفتن خدمات از شما درزمینه تخصصی‌تان مراجعه خواهند کرد.

کسب درآمد از طریق کار فریلنسری یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد روش‌های مختلف کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا توضیح داده شود. روش‌های گفته‌شده عبارتند از:

  • بازاریابی واسطه‌ای
  • تولید کتاب دیجیتال
  • تولید کتاب صوتی
  • انتشار کتاب فیزیکی
  • تولید ویدئو
  • دریافت حق عضویت
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات پولی
  • انتشار خبرنامه‌های پولی
  • برگزاری وبینار
  • تولید نرم‌افزار
  • تولید و فروش محصولات فیزیکی
  • فروش وب‌سایت
  • فروش مقاله
  • انجام کار فریلنسری

در پست‌های بعدی سعی خواهم کرد تا در مورد مزایا و معایب هرکدام از این روش‌ها توضیحاتی ارائه دهم و برخی از نمونه‌های اجراشده را معرفی کنم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

دلایل اصلی دیده نشدن محتوا توسط گوگل

شش اصل بازاریابی محتوایی

چرا باید محتوای رایگان تولید کنیم؟

۸ مهارت لازم برای شروع وبلاگ نویسی

۴ توصیه برای کسب موفقیت در وبلاگ نویسی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *