راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

 

در ادامه پست قبلی با موضوع خلاصه کتاب ماشین محتوا، این بار به فصل اول این کتاب می‌پردازم. این کتاب که در خصوص بازاریابی محتوا و همچنین خود شکلی از این نوع بازاریابی‌ست، در فصل اول به موضوع چگونگی راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا پرداخته است. دن نوریس (Dan Norris) اعلام می‌کند که این کتاب درباره شیوه پست نوشتن برای وبلاگ نیست، بلکه درباره ایجاد یک کسب و کار به وسیله بازاریابی محتواست.

 

در سال‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که با ظهور وب و رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا به طرز چشم‌گیری گسترش یافته است.

 

خلاصه‌ای از مطالب فصل اول این کتاب در ادامه ارائه می‌شود.

 

چگونه با بازاریابی محتوا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنیم؟

 

تعریف بازاریابی محتوا

 

دن نوریس در ابتدای این فصل تعریفی فوق‌العاده ساده برای بازاریابی محتوا ارائه می‌کند:

«بازاریابی محتوا عبارت است از انتشار چیزی جالب که باعث جلب توجه و اعتمادسازی در مورد یک کسب و کار می‌شود.»

 

مهم‌ترین فاکتورها در این تعریف «توجه» و «اعتماد» می‌باشند.

 

سه مؤلفه بازاریابی محتوا عبارتند از محتوای عالی، منطق پول‌سازی و کسب و کار عالی. منطق پول‌سازی شما را از محتوای عالی به کسب و کار عالی هدایت می‌کند. هر کدام از این مؤلفه‌ها که به درستی انتخاب نشوند و یا مورد غفلت واقع شوند، مطمئنا بازاریابی محتوا با شکست مواجه خواهد شد.

 

مشخصه کسب و کارهای با رشد بالا

 

نویسنده در ادامه ۱۰ مشخصه کسب و کارهای با رشد بالا به ترتیب زیر عنوان می‌کند و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه می‌نماید.

 

  • اساسا سودآور هستند.
  • در بازاری بزرگ فعالیت می‌کنند.
  • به طور طبیعی در طول زمان تولید ثروت می‌کنند.
  • جنبه متمایزکننده قوی و ساده دارند.
  • بر افزایش مداوم درآمد تمرکز دارند.
  • در یک برند ماندگار سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • گروهی آغاز می‌شوند نه انفرادی.
  • «نه» گفتن را بلد هستند.
  • قدرت رشد ماهیانه را درک می‌کنند.
  • بلندمدت می‌اندیشند.

 

سودآوری

 

قیمت‌گذاری به خودی خود مقوله‌ای پیچیده است، اما بسیاری از کسب و کارها این محاسبه ابتدایی را انجام نداده، و نهایتا یک کسب و کار بدون سود را پیش می‌برند. بنابراین نمی‌دانند که چرا بازاریابی محتوا برایشان کسب و کاری سودآور نمی‌سازد.

 

بازار بزرگ

 

بازاریابی محتوای شما کم و بیش در دسترس کل مردم دنیاست. اگر راهی پیدا کنید تا کسب و کار شما را هم در دسترس همگان قرار دهد، آنگاه محتوای شما به مراتب توان بیشتری خواهد داشت.

 

جنبه متمایزکننده

 

اگر کسب و کار شما جنبه متمایزی ندارد، یا جنبه‌ای دارد که مشتریان به آن توجه نکرده‌ و درباره آن صحبت نمی‌کنند، در مخمصه گرفتار شده‌اید.

 

ارزش مادام‌العمر

 

اگر شما ارزش مادام‌العمر معقولی نداشته باشید، بابت سخت کار کردنتان برای جلب توجه و اعتمادسازی، پاداش شایسته‌ای نصیبتان نخواهد شد.

 

طرح مناسب

 

طرحی را پیدا کنید که بتواند کاری با کیفیت برایتان انجام دهد. در این صورت می‌توانید واقعا رقابت کنید و یا حتی در بین رقبا عالی باشید.

 

بهترین بخش کار این است که محتوا یک برندسازی بزرگ است.

 

«نه» گفتن

 

«نه» گفتن را یاد بگیرید. در عوض، در یک موضوع خاص به سطح کلان «کلاس جهانی» برسید. مطمئن شوید که می‌توانید با استفاده از مهارت‌های بازاریابی محتوای خود، توجه بسیاری زیادی را جذب آن موضوع کنید، به گونه‌ای که تقاضای زیادی برای آن وجود داشته باشد.

 

پشتکار

 

از روزی که کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کنید به شیوه‌ای عمل کنید که گویی در حال ساختن برندی هستید که می‌توانید آن را به فرزندانتان منتقل کنید. این شما را به تعالی رهنمون شده و از آخرین شیوه‌های ناکارآمد بازاریابی که احتمالا سودی برایتان نخواهد داشت دور نگه می‌دارد.

 

منطق پول‌سازی

 

باید رابطه‌ای منطقی میان محتوایتان، مخاطبانتان، و هر چیزی که به فروش می‌رسانید وجود داشته باشد. درصد مناسبی از مخاطبانتان باید مشتریان بالقوه باشند یا به صورت بالقوه دیگر مشتریان را به سمت خدمات شما ارجاع دهند. اگر آن‌ها این کار را نکنند، منطق پول‌سازی ایراد دارد.

 

محتوای خوب، خود محتوای خوب تولید می‌کند.

 

کار بلندمدت

 

بازاریابی محتوا، به طور ذاتی تمرینی درازمدت است. دور گرفتن زمان‌بر است، و بسیاری از مردم طاقت پشتیبانی از چیزی را که نتیجه آنی نداشته باشد ندارند. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • بازاریابی محتوا یعنی ایجاد اعتماد و اعتمادسازی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.
  • جا افتادن بعضی کانال‌ها زمان‌بر است.
  • زمان زیادی می‌برد تا در جامعه مجازی تبدیل به عضوی مهم و باارزش شوید.
  • یافتن جایگاهتان نیز وقت‌گیر است.

 

با گذشت زمان و با تولید محتوای خوب و خلق موفقیت، به دست آوردن موفقیت‌های بیشتر ساده‌تر می‌شود.

 

دن نوریس در مورد راه سختی که پیموده و صبر و استقامتی که در راه رسیدن به موفقیت به کار بسته است، این گونه می‌نویسد:

 

« … من این را در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ شخصا تجربه کرده‌ام. برای پیدا کردن جایگاهم واقعا دست و پا زدم، نتیجه جسته و گریخته‌ای بدست آوردم، و محتوای فراوانی هم تولید کردم که سود زیادی به همراه نداشت. در سال ۲۰۱۳ به روال پایدار و مؤثری  رسیدم. مجموعه‌ای از پست‌ها را منتشر کردم که هر کدامشان بیش از دویست توئیت در توئیتر و هزاران بازدید به ارمغان آورد، در پادکست‌های مورد علاقه‌ام اسمم به چشم آمد، در پست‌های دیگر نیز به عنوان نویسنده مهمان ظاهر شدم، در استرالیا توسط خوانندگان « مجله ایده‌های هوشمند کسب و کار» به عنوان بهترین نویسنده وبلاگ کسب و کارهای کوچک انتخاب شدم.

تا بیش از سال ۲۰۱۳، بیشترین تعداد دفعات بازدید ماهیانه وبسایتم پنج هزار بازدید بود. در سال ۲۰۱۳ این رقم به ده هزار بازدید در ماه و در سال ۲۰۱۴ به شصت هزار بازدید در ماه رسید… »

 

در پست‌های بعدی مطالب بیشتری از فصل‌های بعدی کتاب ماشین محتوا بازگو خواهم کرد.

 

 

مطالب مرتبط:

خلاصه کتاب ماشین محتوا

اصول بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای متمایز

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

۱۵ توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *