حکایت کتاب‌های خوانده نشده کتابخانه من

شما دوست دارید کتابخانه شخصی‌تان پر از کتاب‌های خوانده شده باشد یا پر از کتاب‌های خوانده نشده؟

چند روز پیش مطلبی خواندم که در آن یکی از دوستانم توصیه کرده بود زیاد کتاب نخرید. حداکثر سه تا چهار کتاب تهیه کنید و بعدازاینکه آن‌ها را مطالعه کردید و تمام شد، دوباره به کتاب‌فروشی رفته و چند کتاب دیگر بخرید.

البته آن دوستم دلایلی هم برای توصیه‌اش داشت. ازجمله اینکه شما وقتی یک کتاب می‌خوانید، احتمال دارد جهان‌بینی و طرز نگاه شما به مسائل تغییر کند و در این صورت ممکن است کتاب‌هایی که قبل و بعد از مطالعه به آن‌ها علاقه‌مند بودید، عوض شوند. اصلاً امکان دارد دغدغه‌های شما با مطالعه یک کتاب به‌کلی تغییر کنند.

این دلایل شاید منطقی به نظر برسند و بسیاری از افراد موفق هم این سبک را در پیش گرفته باشند و به نظرشان روش خیلی خوبی هم باشد. ولی من نخریدن کتاب و خالی بودن قفسه‌های کتابخانه‌ام را به این بهانه اصلاً دوست ندارم و این دلایل برایم قانع‌کننده نیستند.

کتابخانه پر از کتاب‌های نخوانده

من دوست دارم هر بار که به قفسه‌های کتابخانه‌ام می‌نگرم، بی‌سوادی‌ام به رخم کشیده شود. به نظرم حجم زیاد کتاب‌های نخوانده در مقابل دیدگان بهترین روش برای این کار باشد.

من دوست دارم هر بار که به قفسه‌های کتابخانه‌ام می‌نگرم، یک‌چیزی مدام در درونم به من گوشزد کند که باوجوداین همه کتاب نخوانده، چرا باید در شبکه‌های اجتماعی بیهوده بگردی و وقت تلف کنی.

من دوست دارم هر بار که به قفسه‌های کتابخانه‌ام می‌نگرم، کتاب‌هایی را ببینم که در گوشه‌ای از اتاقم مرا به‌سوی خود می‌خوانند و منتظرند تا آن‌ها را مطالعه کنم.

همواره سعی می‌کنم دو یا سه کتاب با موضوعات متفاوت دم دستم باشد تا در موقعیت‌های مختلف مطالعه کنم و تا زمانی که یکی از کتاب‌ها به پایان نرسد، کتاب جدیدی به آن‌ها اضافه نمی‌کنم. این کار باعث می‌شود که مطالعاتم منظم‌تر و بیشتر شود تا نوبت به کتاب‌های تازه‌تر و جذاب‌تر برسد.

کتابخانه پر از کتاب‌های نخوانده به من انگیزه مطالعه می‌دهد.

کتابخانه پر از کتاب‌های نخوانده در من شور و شوق مطالعه به وجود می‌آورد.

کتابخانه پر از کتاب‌های نخوانده بهترین، زیباترین و خوشایندترین صحنه‌ای است که هرروز در مقابل چشمانم قرار می‌گیرد و اشتیاق مطالعه را در من چندین برابر می‌کند.

کتاب‌های زیادی در کتابخانه هستند که آرزوی خواندنشان را دارم و تا وقتی عشق و علاقه‌ام به مطالعه آن‌ها به اوج خود نرسیده، کتاب را برای مطالعه برنمی‌دارم و وقتی‌که تصمیم گرفتم شروع به مطالعه کتابی بکنم، نخواندن آن برایم کاری دشوار است.

البته هیچ‌وقت خودم را مجاب به خواندن هر کتابی نمی‌کنم. بسیار اتفاق افتاده که کتابی را خریده‌ام و بعد از مطالعه بخش‌هایی از آن، چون نتوانسته‌ام با آن ارتباط برقرار کنم و مطالعه‌اش برایم خوشایند نبوده، کنار گذاشته‌ام و سراغ کتاب دیگری رفته‌ام.

لیست خرید کتاب

من در گوشی موبایلم فهرستی از کتاب‌ها دارم که دیگران معرفی کرده‌اند و در صف خرید هستند.

معمولاً مشخصاتی که در گوشی‌ام ثبت می‌کنم، تا حد امکان کامل می‌نویسم تا موقع خرید راحت‌تر باشم.

مشخصاتی که ثبت می‌کنم شامل نام کامل کتاب، نام نویسنده، نام مترجم (اگر کتاب ترجمه‌شده باشد)، انتشارات، سایت یا فردی که آن کتاب را معرفی کرده، دلیل تصمیم به خریدم و در صورت امکان تصویری از جلد کتاب است.

این لیست همواره در حال زیادشدن است و خیلی کم پیش می‌آید که تعداد کتاب‌های موجود در لیست کم شود. مگر اینکه تعداد زیادی کتاب به‌صورت یکجا خریداری بکنم.

منابع معرفی کتاب

ازجمله مراجعی که برای آشنایی با کتاب‌ها و مطالعه در مورد کتاب‌های جدید از آن‌ها استفاده می‌کنم عبارت‌اند از:

 

تهیه یک لیست مفید

توصیه می‌کنم شما هم اگر چنین فهرستی ندارید، در اولین فرصت تهیه کنید و همیشه همراه خودتان داشته باشید. این کار باعث خواهد شد که باانگیزه و حس بهتری وارد کتاب‌فروشی‌هایی که به‌صورت اتفاقی در مسیرتان قرار می‌گیرند شوید و در آنجا قدم بزنید و در میان کتاب‌ها جستجو کنید.

شاید در حین گشتن در کتاب‌فروشی‌ها، کتابی را کشف بکنید که موردعلاقه‌تان باشد و آن را به دیگران هم معرفی کنید.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

راهکارهایی برای مطالعه اثربخش

بازیابی آرامش ازدست‌رفته این روزها

افکار و عادت‌های محدودکننده

معرفی کوتاه کتاب درهای نیمه‌باز

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

  1. سلام . به حق بسیار از مطالبتون لذت میبرم.چون دقیقا همین حالت رو من هم دارم تعداد بیشماری کتاب که نخوانده باقی مانده .ولی مسئله اینجاست که توسط دیگران معرفی شده و نخوانم اشون.اما یه پیشنهاد هم من میدم فکر کنم کارسازه.این که ایستی از کتابهای نخوانده تهیه کنید .که دستتون بیاد چه کتاب هایی دارید که نخواندید؟

    1. سلام بر شما.
      خیلی خوشحالم از اینکه مطالب وبلاگ مورد پسندتون واقع شده.
      پیشنهاد خیلی خوب و مفیدی هست و به نظرم می تواند در هدفگذاری برای مطالعه و اولویت‌بندی کتاب‌ها مفید باشه.
      خیلی ممنون از پیشنهاد عالی‌تون.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *