تولید محتوا برای مخاطب یا گوگل ؟ + سخنرانی تد درمورد ۴ شرکت موفق آمریکایی

یکی از موضوعاتی که این روزها در بین وبلاگ نویسان و فعالان فضای وب مطرح است، بهترین روش‌های سئو و نحوه جذب حداکثری مخاطب است.

اصولاً کسی که در فضای وب تولید محتوا می‌کند و یا در آن فعالیتی دارد، هدف اصلی‌اش جذب مخاطب و ارائه و فروش محتوا، خدمات، محصولات و یا برقراری ارتباط با مخاطب و ساخت برند شخصی است.

بنابراین وجود مخاطب است که حضور در فضای وب و فعالیت در آن را معنادار می‌کند. ازاین‌رو دغدغه اصلی فعالان این حوزه افزایش تعداد مخاطبانشان است.

اما در این میان موضوع نوشتن برای مخاطب یا نوشتن برای گوگل بحثی است که هرکدام طرفداران خاص خود را دارد.

با توجه به اینکه دروازه ورود مخاطب به هر وب‌سایتی موتورهای جستجو بخصوص گوگل هست، درهرصورت بایستی در جهت جلب رضایت آن حرکت کرد؛ اما شیوه و استراتژی‌های انجام این کار متفاوت هستند.

 

پست مرتبط: ۱۰ توصیه برای نوشتن یک پست جذاب و سئومحور برای وبلاگ + یک سخنرانی تد

 

تولید محتوا برای مخاطب

گروهی معتقدند با توجه به هوشمندی روزافزون گوگل و بهینه‌سازی الگوریتم‌های آن، درصورتی‌که محتوای مفید، تأثیرگذار و تخصصی بدون توجه به تکنیک‌های خاص سئو برای مخاطب تولید و منتشر شود گوگل به‌مرور این محتواهای ارزشمند و مفید را شناسایی خواهد کرد. سپس تعداد مراجعانی که به وب‌سایت ارجاع می‌دهد افزایش خواهد یافت و با افزایش رضایت مخاطبین سایت، نرخ بازگشت همواره بیشتر خواهد شد.

 

تولید محتوا برای گوگل

گروهی دیگر هم معتقدند که اصولاً محتوا باید برای گوگل و بر اساس اصول سئو تولید شود تا گوگل آن را در رتبه‌های بالا به مخاطبانش نمایش دهد تا مخاطبان بیشتری به سایت مراجعه کنند. این افراد معتقدند بدون در نظر گرفتن پارامترهای مهم سئو، اصولاً مخاطبی هم در کار نخواهد بود که گوگل بتواند کیفیت محتوا را براساس فیدبک دریافتی از آن‌ها سنجش کند. ازاین‌رو کیفیت محتوا تأثیری به اندازه سئو بر جذب مخاطب نخواهد داشت.

 

پست مرتبط: ۴ تاکتیک ساده سئو برای وبلاگ نویسان + سخنرانی تد در مورد عملکرد گوگل

 

تولید محتوا برای مخاطب و گوگل

باید در نظر داشت که هر دو این موارد مهم هستند؛ یعنی بهترین حالت این است که هم تکنیک‌های سئو را رعایت کنیم و تا حد امکان خواسته‌های موتورهای جستجو را تأمین کنیم و هم کیفیت محتوای تولید شده و در نهایت رضایت خاطر مخاطبان را مد نظر قرار دهیم.

این دو موضوع تناقضی باهم ندارند و تا حد زیادی همسو و به هم وابسته هستند و می‌توانند باهم انجام شوند. چراکه اگر در تولید محتوا تنها مخاطب و جلب رضایت او در نظر گرفته شود، اصولاً در ابتدای کار موتورهای جستجو با نرخ پایینی مخاطبان را به آن ارجاع خواهند داد و برعکس اگر صرفاً تکنیک‌های سئو در تولید محتوا رعایت شوند و اهمیتی به جلب نظر مخاطب داده نشود، به‌مرور گوگل متوجه نارضایتی مخاطبان شده و جایگاه وب‌سایت ما را در نتایج جستجو تنزل خواهد داد.

 

پست مرتبط: ۴اقدام ساده برای دیده شدن پست‌های وبلاگ + سخنرانی درمورد اهمیت فعالیت آنلاین

 

جمع‌بندی

در صورت تمرکز صرف بر تولید محتوای مفید و مخاطب‌پسند بدون در نظر گرفتن اصول سئو در بلندمدت، می‌توان در نتایج جستجو رشد کرد ولی طبیعتاً سرعت این رشد پایین خواهد بود.

بنابراین بهینه‌ترین حالت تولید محتوا، در نظر گرفتن هم‌زمان مخاطب و گوگل است که باعث خواهد شد، سایت رشد خوبی را در کمترین زمان ممکن در نتایج جستجو داشته باشد.

 

روش کار شرکت‌های آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل

در ادامه یک ویدئوی سخنرانی تد را می‌توانید ملاحظه کنید که در آن از دیدگاهی متفاوت به نحوه کارشرکت‌های آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل و اثراتی که بر تمایلات و احساسات مردم و اقتصاد دنیا می‌گذارند، پرداخته شده است.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. سلام.
    به نکته ی خوبی اشاره کردید و جمع بندی تون هم عالی بود.
    صرفا توجه به مخاطب یا سئو نمی تونه راه گشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *