توصیه‌هایی از جیم ران برای موفقیت

توصیه‌هایی از جیم ران برای موفقیت

یکی از مشکلاتی که بشر همیشه با آن مواجه بوده، کمبود زمان و نحوه مدیریت آن است. امروزه با ظهور تکنولوژی‌های پیشرفته و انواع مختلف محتوای جذاب و سرگرم‌کننده که همواره توجه انسان‌ها را به خود معطوف می‌کند، این مشکل حادتر شده است.

جیم ران کارآفرین، نویسنده و سخنران موفق آمریکایی است که توصیه‌ها و رهنمودهای او عموماً مفید و قابل پیاده‌سازی در زندگی افراد بوده و می‌تواند نقش مهمی در کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف داشته باشد.

این پست به چند توصیه از جیم ران که می‌توانند در مدیریت زمان و رشد فردی ما بسیار تأثیرگذار باشد، اختصاص یافته است.

قبلاً در نوشته‌ای با عنوان «اصول و تکنیک‌های مدیریت زمان»، روش‌های مختلف مدیریت زمان ازنظر برایان تریسی را مطرح کردم. در این پست اصول مفید دیگری ارائه خواهد شد.

عمل کردن به دانسته‌ها

مشکل ما این نیست که اطلاعات و آگاهی نداریم. مشکل اصلی ما این است که از اطلاعات استفاده نکرده و آن‌ها را در زندگی‌مان به کار نمی‌گیریم. ما در حال غرق شدن در انبوه اطلاعات هستیم ولی در قحطی دانش و خرد به سر می‌بریم.

«جیم ران»

همان‌طور که جیم ران به‌خوبی به مشکل اصلی این روزهای دنیا اشاره کرده است، افراد در اطلاعات و دسترسی به آن مشکلی ندارند، مشکل اصلی در عمل کردن به آموخته‌هاست؛ بنابراین مهم‌ترین گام در کسب موفقیت در زندگی عمل به دانسته‌هاست. سعی کنید به آنچه در ادامه از قول جیم ران گفته می‌شود، عمل کنید.

برنامه‌ریزی شخصی

اگر خودتان برنامه زندگی‌تان را برای رسیدن به اهداف طراحی نکنید، به‌احتمال‌زیاد ابزاری در زندگی دیگران برای دستیابی به اهدافشان خواهید بود که در آن هیچ برنامه‌ای برای موفقیت شما وجود ندارد.

«جیم ران»

برنامه‌ریزی برای زندگی خودتان بهترین راه برای این است که اجازه ندهید اتفاقات زندگی شمارا کنترل کنند. اگر یک کشتی بدون برنامه و هدف ساحل را ترک کند، مطمئناً به مقصدی که هدفش بود نخواهد رسید.

کار اصلی ما در زندگی استفاده از وقت است، بنابراین برای اینکه از روزهایمان به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنیم باید زمان را به‌خوبی مدیریت کنیم.

برنامه‌ریزی برای اهداف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه و مدیریت زمان برای دستیابی به این اهداف، باعث خواهد شد که در زندگی به اهداف کلانمان دست‌یابیم.

تفکر مکتوب

بر روی کاغذ فکر کنید.

«جیم ران»

اهداف و رؤیاهایتان را بنویسید. این نوشتن می‌تواند بر روی کاغذ و یا در نرم‌افزارهای مختلف انجام شود. ولی این کار نباید به‌هیچ‌وجه ترک شود. سعی کنید در انجام دادن آن جدی باشید.

قبل از اینکه اهداف نوشته شوند، مغز آن‌ها را به‌عنوان رؤیا و آرزو در نظر می‌گیرد که دوست دارد به آن‌ها دست پیدا کند ولی وقتی‌که این اهداف مکتوب شوند، به‌عنوان برنامه و اهداف اصلی در نظر گرفته خواهند شد و درصورتی‌که برنامه‌ریزی درست انجام شود، دستیابی به آن‌ها دور از دسترس نخواهد بود.

 

پست مرتبط: اولین شرط دستیابی به اهداف

 

مدیریت درست زمان

اگر شما زمانتان را مدیریت نکنید، زمان شمارا مدیریت خواهد کرد.

«جیم ران»

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که یک روز هیچ برنامه‌ای نداشته باشید؟ این اتفاق برای همه رخ داده است. معمولاً افراد آخر شب متوجه می‌شوند که روزشان به پایان رسیده و هیچ کار خاصی انجام نداده‌اند.

بسیاری از افراد معمولی در جامعه این سبک زندگی را برای خود انتخاب کرده‌اند و به همین دلیل هم هیچ‌وقت نمی‌توانند رشد کرده و از سطوح معمولی به سطوح بالاتر برسند.

این انتخاب‌های ما هستند که موفقیت‌ها و یا شکست‌های ما را در آینده تعیین می‌کنند.

هرلحظه از شبانه‌روز را به‌عنوان یک انتخاب در نظر بگیرید. اگر شما بتوانید این انتخاب‌ها را کنترل کنید، خواهید توانست موفقیت و یا شکست خودتان را کنترل کنید.

 

پست مرتبط: اهمیت انتخاب‌ها در زندگی ما انسان‌ها

 

برنامه‌ریزی برای ساده‌ترین کارها

اگر انجام دادن کاری آسان است، انجام ندادن آن هم آسان است.

«جیم ران»

خیلی از اوقات پیش می‌آید که ما برای بسیاری از کارها به این دلیل که انجام آن‌ها آسان است، برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. اتفاقاً این کوتاهی باعث می‌شود که یا آن کار انجام نشود و یا اگر انجام می‌شود، به‌موقع به اتمام نرسد.

دارن هاردی در کتاب اثر مرکب یک اصل مهم را بیان می‌کند: کارهای بسیار کوچک اگر بارها و بارها در زندگی ما تکرار شوند، درنهایت به دستاوردهای بسیار بزرگ تبدیل خواهند شد.

کارهای کوچکی که ما به دلیل ساده بودنشان برای انجام دادنشان برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و درنهایت هم انجامشان نمی‌دهیم، باعث بروز اختلاف زیادی بین ما افرادی که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، خواهد شد.

بنابراین اگر برای هر کاری هرچند بسیار کوچک طرح و برنامه داشته باشید، به‌مرور به فردی بسیار موفق تبدیل خواهید شد.

تعیین مهلت برای انجام کارها

بدون احساس فوریت، ایده‌آل‌ها ارزش خودشان را از دست خواهند داد.

«جیم ران»

برای بسیاری از ما پیش آمده است که فرصت مثلاً یک‌ماهه برای انجام پروژه‌ای در نظر گرفته‌ایم و درنهایت کار اصلی آن پروژه را در هفته آخر و یا در واپسین روزها به انجام رسانده‌ایم.

درصورتی‌که برای چنین پروژه‌هایی مهلت تعیین نکنیم، آن‌ها هیچ‌وقت انجام نخواهند شد.

اهداف ما در زندگی هم شامل این اصل می‌شوند. درصورتی‌که مهلت و فرصت مشخصی برای دستیابی به آن‌ها تعیین نکنیم، هیچ‌وقت به آن‌ها دست نخواهیم یافت.

بنابراین برای رسیدن به هرکدام از اهدافتان زمان مشخص در نظر بگیرید و تمام نیرو و توانتان را صرف برنامه‌ریزی و تلاش برای رعایت زمان‌بندی کنید.

هدفگذاری درست

در مورد روش‌های درست هدف‌گذاری مطالعه کنید.

«جیم ران»

اهداف روزانه‌تان را بدون توجه به عملکرد روز قبل و با تمرکز بر اهداف کلانتان تنظیم کنید. این کار باعث خواهد شد همواره بر اهداف بزرگ متمرکز باشید و عملکرد ضعیف در یک روز باعث از بین رفتن انگیزه در روز بعد نشود.

تا حد امکان سعی کنید یک استاندارد مشخص برای عملکرد حداقلی روزانه‌تان در نظر بگیرید و آن را همیشه رعایت کنید. در این صورت به‌احتمال‌زیاد موفق خواهید شد به اهداف بزرگتان دست‌یابید.

استفاده حداکثری از زمان

همه انسان‌ها به یک اندازه زمان دارند. وقت‌کشی فقط یک قتل نیست، بلکه یک جنایت است. راز واقعی ثروت، پول و مقام نیست، بلکه استفاده درست از زمان است.

«جیم ران»

هر کجایی که هستید از آنجا شروع کنید. مهم نیست که کجا هستید، مهم این است که چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید و به چه شکل از زمانتان استفاده می‌کنید.

اهدافتان را انتخاب کنید و برای کوچک‌ترین بخش از زمان‌های خالی و برای ساده‌ترین کارهایتان برنامه‌ریزی داشته باشید. با این کار هیچ هدفی دور از دسترس نخواهد بود.

پیشنهاد می‌کنم یک دفترچه یادداشت بردارید و به مدت یک هفته هر زمانی که برای هر فعالیتی صرف می‌کنید، در آن ثبت کنید. اگر دو ساعت فیلم تماشا می‌کنید، بنویسید دو ساعت تماشای فیلم، اگر یک ساعت در تلگرام هستید، بنویسید یک ساعت تلگرام. درنهایت در آخر هفته نوشته‌هایتان را مرور کنید.

بعدازاین کار خواهید توانست تسلط بیشتری بر زمان‌های خالی‌تان داشته و مدیریت بهتری بر آن اعمال کنید.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

عزت نفس در محیط کار

انتخاب هدف مهم است یا انتخاب مسیر رسیدن به هدف؟

علنی کردن اهداف شخصی یا مخفی کردن آن‌ها؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *