انتخاب هدف مهم است یا انتخاب مسیر رسیدن به هدف؟

انتخاب مسیر رسیدن به هدف

یکی از توصیه‌های مهم و پرتکرار اساتید و بزرگان موفقیت و توسعه فردی، لزوم انتخاب اهداف و روش‌های درست برنامه‌ریزی برای رسیدن به این اهداف و همچنین حرکت در مسیر درست برای دستیابی به آن‌ها است.

کسی که چند آرزوی درهم‌وبرهم دارد، به هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌رسد، مگر اینکه در بین آن‌ها باارزش‌ترین را انتخاب کرده و آن را به‌عنوان هدف خود برگزیند.

«ارد بزرگ»

موضوع مهم دیگر بعد از انتخاب هدف، برنامه‌ریزی و تصمیم برای حرکت به سمت آن و لذت بردن از مسیر است. نباید تمرکز ما به حدی معطوف به هدف شود که از مسیر لذت نبرده و بیشتر زمانمان را در انتظار دستیابی به هدف و استرس ناشی از آن سپری کنیم.

موفقیت، مساوی با رسیدن به هدف نیست، بلکه خود سفر است.

«جان ماکسول»

تابه‌حال چندین بار برای من اتفاق افتاده که برای رسیدن به یک شهر و یا دستیابی به یک هدف خاص، مسیری را پیموده‌ام. ولی همیشه مهم‌ترین چیزی که به مسیر و زیبایی‌هایی آن معنا می‌بخشیده، هدف من از حرکت در مسیر بوده است.

هدف‌های بزرگ، انگیزه‌های بزرگ ایجاد می‌کنند.

«آنتونی رابینز»

چه بسیار مسیرهای زیبایی که پیموده‌ام و به دلیل عجله برای رسیدن به هدف و یا مهم‌تر از آن به دلیل هدف نه‌چندان خوشایند و یا نه‌چندان وسوسه‌کننده‌ای که انتخاب کرده بودم، آن مسیر برای من بسیار سخت گذشته و یا اینکه هیچ لذتی از مسیر نبرده‌ام و طی کردن آن مسیر برای من در حکم یک عذاب بوده است.

برعکس زمان‌هایی بوده که همان مسیر را با در نظر گرفتن اهدافی خوب و متعالی و خوشایند برای خودم طی کرده‌ام و به همین خاطر بیشترین لذت را از آن برده‌ام و این موضوع باعث شده است که رسیدن به هدف لذت چندین برابری برای من به همراه داشته باشد.

از طرفی انتخاب بهترین مسیر برای دستیابی به اهداف هم در کیفیت طی کردن مسیر و هم کسب توفیق در دستیابی به هدف می‌تواند بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده باشد.

باآنکه می‌دانید به کجا می‌خواهید برسید، اگر مسیر درستی انتخاب نکنید، هرگز به مقصد نمی‌رسید.

«جان ماکسول»

بنابراین به نظر می‌رسد نمی‌توان اهمیت بالای انتخاب هدف و یا انتخاب مسیر رسیدن به هدف نظر قطعی داد و این دو کاملاً به هم وابسته‌اند. بهترین روش برای رسیدن به یک هدف و هم‌زمان لذت بردن از لحظات تلاش برای دستیابی به آن، این است که بهترین و عالی‌ترین اهداف را انتخاب کنیم تا انگیزه لازم برای حرکت در مسیر و تحمل سختی‌ها و مشکلات آن را داشته باشیم و از طرفی تا حد ممکن مسیر جذاب و خوشایندی را انتخاب کنیم تا با لذت بیشتری به سمت هدف حرکت کرده و بهترین تجربه‌ها را کسب کنیم.

پس علاوه بر داشتن بیشترین دقت و وسواس در انتخاب اهداف باید هم‌زمان دقت و وسواس بالایی در انتخاب مسیر دستیابی به آن نیز داشته باشیم تا در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت بتوانیم به اهدافمان برسیم.

هرچه اهداف متعالی‌تر باشند، تحمل سختی‌ها و دشواری‌های مسیر نیز آسان‌تر خواهد بود.

فیلم ۱۳ دقیقه‌ای انتهای پست، یک سخنرانی تد در خصوص تمایل شدید انسان‌ها به کوتاه‌مدت‌گرایی در اقدامات مهم زندگی و انتخاب‌های مسیرهایی نادرست و احساسی برای دستیابی به اهداف و درنهایت ارائه راهکارهایی برای پرهیز از این‌گونه اقدامات است.

تماشای این سخنرانی جذاب و آموزنده برای من بسیار الهام‌بخش بود. امیدوارم برای شما هم مفید باشد.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

اصول و ارکان عزت نفس

علنی کردن اهداف شخصی یا مخفی کردن آن‌ها؟

اولین شرط دستیابی به اهداف

لزوم بازنگری در افکار و عقاید قدیمی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *