اتیکت هدیه دادن و هدیه گرفتن

هدیه دادن

هدیه دادن

یکی از لذت‌های بزرگ زندگی، هدیه دادن و هدیه گرفتن است. این رسم در همه فرهنگ‌ها وجود دارد. ما همواره در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون دوست داریم به دیگران هدیه بدهیم و یا اینکه انتظار دریافت هدیه از دیگران را داریم.

با توجه به اینکه هدیه دادن و هدیه گرفتن اتفاقاتی خوب و خوشایند برای هر دو طرف هستند، بهتر است که در این موقعیت‌ها با رعایت آداب و اصول، آن لحظات و موقعیت‌ها را به بهترین شکل ممکن در اذهان ماندگار کنیم.

 هدیه دادن روشی است برای نشان دادن سخاوت، قدردانی، تشکر، عشق و همچنین بزرگداشت مناسبت‌ها و موقعیت‌های خاص. هدیه علاوه بر ارزش مادی دارای ارزش معنوی هم هست که به همراه احساسات و عواطف نهفته در آن به فرد موردنظر اهدا می‌شود.

در ادامه پست‌های مربوط به اتیکت حضور و رفتار در موقعیت‌های مختلف در این پست قصد دارم در مورد هدیه دادن و هدیه گرفتن بنویسم. منبع این نوشته کتاب جامع آداب معاشرت امیلی پست است.

انتخاب نوع هدیه

اولین دغدغه بعد از تصمیم برای دادن هدیه به کسی، انتخاب نوع هدیه است. برای تصمیم در این خصوص باید مواردی نظیر گیرنده هدیه و موقعیت و سلایق او، مناسبت اهدای هدیه و بودجه خودتان را در نظر بگیرید.

هدیه‌های ماندگار و غیر ماندگار

انواع هدیه را می‌توان به هدیه‌هایی که ماندگار نیستند و هدیه‌هایی که ماندگار هستند، تقسیم کرد که بر اساس مناسبت، بودجه، نیازها و موقعیت فرد باید یکی از این دو دسته را انتخاب کرد.

برای مثال هدایایی مانند گل، شیرینی و شکلات، ماندگار نیستند و هدایایی مانند کتاب، تابلو فرش، جواهرات و اثاثیه خانه ماندگار هستند.

توصیه می‌شود برای اتفاقات و مناسبت‌های ناخوشایند مثل بیماری، هدیه ماندگار داده نشود. دادن هدیه ماندگار در چنین موقعیت‌هایی باعث خواهد شد با هر بار دیدن آن هدیه، اتفاق ناخوشایند به فرد، یادآوری شود.

هدیه‌های نقدی

کارت هدیه و پول هم نوع دیگری از هدیه هستند که معمولاً در موقعیت‌های مختلف اهدا می‌شوند.

ازنظر بعضی افراد کارت هدیه برای هدیه دادن مناسب نیست ولی افراد بسیاری هم هستند که معتقدند بسته به موقعیت می‌تواند هدیه بسیار خوبی باشد چون گیرنده این امکان را دارد که به‌راحتی هر آنچه را که دوست دارد خریداری کند.

کارت هدیه برای کسانی که همه‌چیز دارند، برای نوجوانانی که به دنبال انتخاب موسیقی یا خرید کتاب هستند یا کسانی که به دنبال جمع‌آوری کلکسیون‌های مختلف هستند می‌تواند مناسب باشد.

در هنگام تهیه کارت خرید یا کارت هدیه به تاریخ انقضا آن توجه کنید و سعی کنید کارتی را که با سهولت بیشتری می‌توان از آن در موقعیت‌های مختلف خرید کرد، تهیه کنید.

پول نقد هم هدیه‌ای است که طرفداران زیادی دارد. این هدیه برای نوجوانان و عروس و داماد که نیاز بیشتری به پول برای تهیه نیازمندی‌های خودشان دارند، می‌تواند مناسب باشد.

هدایای گروهی

هدایای گروهی هم می‌تواند در موقعیت‌های مختلف تهیه و اهدا شود. راه‌های بسیاری برای سازمان‌دهی یک هدیه گروهی وجود دارد. ولی فقط به خاطر داشته باشید که برای همه شرکت‌کنندگان و تصمیمشان برای ملحق شدن یا نشدن به گروه و همچنین در مورد مبلغی که می‌توانند بدهند احترام قائل شوید.

در کارتی فهرست همه افراد را بنویسید تا گیرنده بداند از چه کسانی باید تشکر کند.

نکاتی در مورد هدیه گروهی

موارد مهمی که در دادن هدیه گروهی باید رعایت شود عبارتنداز:

  • از همه دعوت کنید در این کار شرکت کنند.
  • از همه بخواهید تا تاریخ معینی به شما خبر بدهند تا وقت داشته باشید به‌موقع هدیه را خریداری کنید.
  • هدیه و نحوه ارائه آن را با همه در میان بگذارید.
  • مبلغ اهدایی افراد را فاش نکنید.
  • در مورد گروه‌های کوچک‌تر دوستان و اعضای خانواده، گروه اغلب بودجه‌ای را تعیین می‌کند و سپس قیمت هدیه را به‌طور برابر بین همه تقسیم می‌کنند.

 

فهرست آرزوها

«فهرست آرزوها» یا «فهرست هدایای موردنیاز» در مورد دوستان نزدیک یا اعضای خانواده کاربرد دارد که می‌خواهند بدانند شما برای تولدتان یا به‌عنوان هدیه سال نو چه می‌خواهید.

هدیه دادن

به خاطر داشته باشید که در میان گذاشتن این فهرست تنها باکسانی صحیح است که معمولاً هدیه باهم ردوبدل می‌کنید. آن‌ها وظیفه‌ای ندارند حتماً از این فهرست تهیه کنند، ولی زمانی که واقعاً نمی‌دانند چه باید برای شما بخرند، فهرست می‌تواند جواب آن‌ها را بدهد.

اگر کسی غیر از دوست یا اعضای خانواده از شما سؤال کرد برای مناسبت خاصی چه می‌خواهید بگویید: «هر چیزی که شما انتخاب کنید برای من ارزشمند خواهد بود» و نیازی به اشاره کردن به فهرست آرزوها نیست.

چه هدایایی نباید بدهید؟

هر وقت می‌خواهید به کسی هدیه بدهید از دیدگاه او به هدیه نگاه کنید. آیا واقعاً از این هدیه لذت خواهد برد؟

هدیه‌ای ندهید که موجب شرمساری خودتان و گیرنده شود، یا اینکه این فکر را در ذهن او ایجاد کند که «واقعاً منظورتان از دادن این هدیه چه بوده است؟»

به‌دقت به گیرنده هدیه و نحوه‌ای که قرار است هدیه را دریافت کند فکر کنید. دادن هدیه‌های شخصی در محل کار اصلاً درست نیست.

سعی کنید هدیه‌ای مناسب با توانایی مالی و بودجه خود تهیه کنید. هدایای گران‌قیمت و لوکس، گیرنده را هم مستأصل می‌کند و اگر کاملاً خارج از حد مناسبت باشند، باعث خجالت هم خواهند شد.

بسته‌بندی هدایا

با توجه به اینکه هزینه و زمان قابل‌توجهی را صرف تهیه هدیه می‌کنید، بسته‌بندی آن هم برای مخاطب از اهمیت خاصی برخوردار است و بهتر است زمانی را هم صرف بسته‌بندی زیبا و باسلیقه آن کنید.

بسته‌بندی‌های زیبا با روبان و کارت همیشه موردعلاقه افراد بوده و بهتر است همیشه مورداستفاده قرار گیرد. فقط حواستان باشد که قبل از بسته‌بندی حتماً برچسب قیمت را از روی هدیه بکنید.

رسید هدیه

گاهی با تمامی تلاشی که برای انتخاب هدیه انجام می‌دهید، اوضاع خوب پیش نمی‌رود. شاید هم هدیه شما اندازه گیرنده هدیه نباشد، شاید رنگ یا مدل آن را دوست نداشته باشد، شاید شبیه آن داشته باشد و شاید هم خراب باشد.

همیشه رسید هدیه را به فرد بدهید تا بداند که در انتخاب آزاد است و می‌تواند هدیه را به هر دلیلی تعویض کند.

درواقع، رسید نسخه دیگری از برگه فروش است، ولی مراقب باشید قیمت نداشته باشد. اکثر فروشنده‌ها این امکان را دارند که در صورت درخواست شما این برگه را به شما ارائه کنند.

دریافت هدیه و قدردانی از هدیه

دریافت کردن هدیه اتفاقی خوب و خوشایند است. کسی برای شما وقت گذاشته تا چیزی را انتخاب کند یا بسازد که شما از آن لذت ببرید.

پس مهم‌ترین مسئله این است که هدیه را در حضور دهنده آن بازکنید و مشتاقانه از آن تشکر کنید. قدردانی خود را از محبت آن‌ها صادقانه ابراز کنید.

فکر و زمان و تلاش و خلاقیتی که برای تهیه هدیه به کار گرفته‌شده از خود هدیه باارزش‌تر است. پس حتی اگر هدیه ازنظر شما زیاد هم مناسب نیست به خاطر محبت دهنده از او تشکر کنید: «این هدیه محبت شمارا به من می‌رساند.»

جمع‌بندی

مانند همه موقعیت‌ها، آداب‌ورسوم و اصول هدیه دادن و هدیه گرفتن هم بسیار زیاد و گسترده است و امکان بیان کلیه نکات مربوط به آن در اینجا وجود ندارد.

من سعی کردم مواردی را که بیشترین کاربرد را دارند و می‌توانند مفید واقع شوند در این نوشته بیان کنم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

اتیکت چیست؟

اصول و آداب درست میزبانی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *